Kazan

5 viikkoa Trans-Siperian automatkan alkuun

Kul-Sharif Mosque by Artyom Mirniy on 500px.com

Tänään on tasan 5 viikkoa Trans-Siperian automatkani alkuun, minkä kunniaksi kirjoitin hieman matkavalmisteluista.

Kirja Moottoripyörällä maailmanlaidalle

Luin tällä viikolla kirjastosta lainaamani Jari Hassisen ja Marko ”Härski” Hartikaisen kirjan ”Moottoripyörällä maailmanlaidalle – Siperian halki Vladivostokiin ja takaisin”, jonka tapahtumat sijoittuvat vuoteen 2007. Reitti oli pitkälle sama kuin minun suunnittelemani, mutta menomatkalla he kulkivat Mongolian kautta. Mongolian osuus autiomaan ylityksineen oli matkan haastavin osuus. Tekstiviestiblogi ja kuvia löytyy osoitteesta siberianway.fi.

Paluumatkalla he tulivat alkumatkan Vladivostokista Tshitaan junalla, koska toinen pyörä odotti Suomesta lähetettävää iskunvaimenninta. Oudolta tuntui, että iskunvaimenninta ei muka voinut löytää Vladivostokista. Kirjassa ei kerrottu ostettiinko matkapyörinä toimineet Hondat, Varadero ja Transalp, uutena vai käytettynä. Liikennevakuutukset hankkittiin rajalta, joten olettaisin, että herrat ajelivat koko matkan ilman varkausvakuutuksia.



Jari ja Marko käyttivät enimmäkseen tienvarsihotelleja ja moottoripyöräkerholaisten kotimajoituksia, mutta yöpyivät myös muutaman yön teltassa. Motelleja ei varailtu etukäteen eikä niiden yhteystietojakaan ollut, vaan katsottiin mitä tien varrelta löytyy tai kyseltiin huolto-asemilta. Itse ajelin vuosina 2004-2005 autolla Suomen ja Ukrainan väliä samalla systeemillä eli tien varrelta majoitusta etsien. Nyt aion varata hotellit lähes aina etukäteen edellisenä päivänä Booking.comin tai vastaavan nettipalvelun kautta. Telttaa tuskin otan mukaan.

Navigaattorikin heillä oli mukana, mutta sen kartat eivät olleet yksityiskohtaisia. Lisäksi navigaattoria piti piilotella miliisiltä, koska navigaattorit olivat tuolloin vielä kiellettyjä Venäjällä. Matkaan kaverukset käyttivät vajaat 2 kk.

Itse en aio kirjoittaa Trans-Siperian matkastani kirjaa, mutta jos kuitenkin kirjoitan, niin e-kirjan ja hinnaksi laitan 0,99 euroa :).

Luin myös vuonna 2009 kirjoitetun matkablogin Higwayfever.fi, jossa myös ajellaan moottoripyörällä Vladivostokiin ja takaisin.

SPUTNIK – Venäjän omatoimimatkailijat

Facebook Sputnik

Facebookissa on ryhmä ”SPUTNIK – Venäjän omatoimimatkailijat” ja kyselin siellä vastauksia neljään minua askarruttaneeseen kysymykseen. Ensinnäkin kysyin saanko automaattisesti rajalla 3 kk ajoaikaa kunhan täytän tulliselvityslomakkeeseen auton tiedot. Vastaus tähän oli kyllä.

Toiseksi kysyin tarvitseeko minun rekisteröidä viisumi aina viikon välein ja vastaus oli ettei tarvitse rekisteröidä ollenkaan mikäli en viivy millään paikkakunnalla yli 7 vrk. Tällä hetkellä en suunnittele minnekään yli viikon pysähdystä. Jos tulen rekisteröintiä kuitenkin tarvitsemaan, käytän siihen hotellien rekisteröintipalveluita enkä lähde itse postitoimistoon ”nauttimaan” paikallisesta byrokratiasta.



Kolmanneksi kysyin luottokorttinostoista ja sen verran selveni, että suuremmissa kaupungeissa nostoraja saattaa olla esim. 10000 ruplaa (120 e) ja pienemmissä 5000 ruplaa.

Neljänneksi kysyin suositeltavia kohteita matkan varrella. Näitä mainittiin Kazan, Baikal-järvi ja Altai-vuoret. Em. moottoripyöräilijät Jari ja Marko ajelivat Altai-vuoriston läpi Mongoliaan ja komealtahan siellä näyttää. Jos koukkaisin Altai-vuoristoon paluumatkalla, se tekisi kohtuulliset (?) 1000 km lisämatkaa.

Altai 09


Altai-vuoristo Venäjän ja Mongolian rajalla

Venäjän kartat

Venäjän kartta

Latasin kakkospuhelimeni eli Nokia Lumia 1020:n muistiin koko Venäjän Here Maps -kartat, yhteensä 2,2 gigatavua. Ykköspuhelimeni eli Honor 7 käyttää Google Mapsia, joten siihen en voi maakohtaisia offline-karttoja ladata. Aion kyllä käyttää myös Honor 7:a navigaattorina siellä missä venäläinen liittymä tarjoaa riittävät nettiyhteydet navigointia varten. Venäjän paperikartankin varmaan hommaan huvin vuoksi, mutta vasta Venäjältä. Molemmat kännykkäni tukevat sekä GPS:ä että vastaavaa venäläistä GLONASS:ia. Honor 7:n kuuluvuutta huonossa kentässä on kehuttu ja siinä on kaksi SIM-korttipaikkaa.

Yksin matkaan

Kakkoskuskiehdokkailla oli muita suunnitelmia, joten hyvin todennäköisesti lähden matkaan yksin.

Paperisota

Nykyään auton rekisteriotetta ei saa katsastusasemalta, koska sitä ei Suomessa enää tarvitse pitää mukana. Ulkomailla rekisteriote pitää olla mukana, joten jouduin tilaamaan rekisteriotteen Trafin sivuilta. Nyt on rekisteriote valmiina, samoin matkavakuutustodistus ja Green Card. Enää tarvitsee odotella viisumin valmistumista.

Venäjän kieli

Olen pyrkinyt lisäämään venäjän kielen harrastusta matkan lähentyessä eli olen viime aikoina muun muassa katsellut ja kuunnellut paljon venäjänkielisiä YouTube-videoita. Suosikkikanavani on Своим Ходом ✈ Видеоблог о путешествиях, jolla venäläiset diginomadit Vitali ja Lisa kertovat elämästään Kaakkois-Aasiassa ja vähän Euroopassakin.

Kaikki Trans-Siperian automatka -postaukset

Edellinen ja seuraava blogipostaus

Lisää samasta aiheesta

9 kommenttia

    1. Joo, rajoitettuja alueita voi Google Mapsissa ladata offline, mutta ei koko maan karttaa kerralla, ja kartat säilyvät offline 30 pv. Testasin nyt sitä kuinka suuren alueen voi ladata kerralla ja kyllähän se melko suuri on, esim. Lappeenrannasta Pietariin tai Moskovan alue Tveriin asti.

  1. Pyydä katsastusasemalta tai Trafilta leimoja rekisteriotteeseen. Se auttaa paljon tullissa ja joutuessa poliisin pysäyttämäksi. Venäläiset rakastavat kaikenlaisia leimoja papereissa. Kokemusta on reissusta Marin tasavaltaan ja Kazaniin.

  2. kannattaa ottaa vaikka Pietarissa vastuuvakuutus autolle. Me olemme ostaneet sen vakuutusyhtiöstä Pietarissa joka vuosi. Maksaa alle 50 euroa vuodeksi ja korvaa vahingon sattuessa vastapuolelle yli 3 miljoonaa ruplaa. Green card korvaa Venäjän lain mukaan vain pienen summan ja lopusta olet itse vastuullinen.

    1. Ifin kaskossa on vastuuvakuutus ulkomaille ja korvausraja on 250 000 e. Tosin tämä on voimassa vain enintään 45 vrk kestävillä matkoilla.

  3. Ehkä sekin dokumentti voisi kiinnostaa, missä kaverukset ajoivat vanhan Nissanin Suomesta sen synnyinsijoille Japaniin. En nyt muista nimeä mutta tuli joku aika sitten yleltä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *