Itä-Eurooppa, Venäjä

Nizhni Novgorodin Ford-huolto kehoitti palaamaan Suomeen, Trans-Siperia autolla

19.6.2016

Trans-Siperia autolla, Nizhni Novgorod - Kazan

Nizhni Novgorodin Ford-huollon mukaan minun tulisi palata Suomeen ja huollattaa auto siellä. Ajoin kuitenkin tänään 400 km Kazaniin ja nyt mietin mitä pitäisi tehdä.

Trans-Siperia autolla, Nizhni Novgorod - Kazan

Jätin lopulta Nizhni Novgorodissa auton Ford-huoltoon tutkittavaksi, vaikka siihen menisi koko päivä, ja lähdin itse tutustumaan Nizhnin linnoitukseen. Moottorivian oranssi varoitusvalo oli palanut jatkuvasti Veliki Novgorodin ja Moskovan väliltä lähtien.

2,5 h kuluttua huollosta soitettiin, että auton voi tulla hakemaan. Kaksi vikakoodia oli kaivettu esille, varoitusvalo ei enää palanut, mutta huoltomies selitti, että se on vain väliaikaista, vika tulee palaamaan. Niin kävikin, 160 km Kazaniin päin ajettuani varoitusvalo alkoi uudestaan palaa.

Trans-Siperia autolla, Nizhni Novgorod - Kazan

Huoltomies selitti, että Fiestoja ei myydä Venäjällä ollenkaan turbomoottoreilla (minulla 1.0 Ecoboost 100 hv) eivätkä he edes pysty ohjelmoimaan optimaalisesti tälläista moottoria. Minun pitäisi ajaa Suomeen takuuhuoltoon ja näyttää vikakoodit siellä. Autolla pitäisi päästä 2000 km Suomeen, mutta jos jatkaisin 7500 km Vladivostokiin, katalysaattori voisi hajota.

Vikaantuminen voi liittyä huonoon bensaan, vaikka tankkasin kohtalaisen hyvämaineisen ketjun eli Lukoilin asemalla ennen kuin varoitusvalo syttyi. Onkohan Fiestan Ecoboost erityisen tarkka bensan laadulle? Jos on, niin Trans-Siperian automatka saattaa olla tässä eli en jatka autolla enää yhtään itään päin.

Trans-Siperia autolla, Nizhni Novgorod - Kazan

Kysyin myös olisiko Pietarin määräaikaishuollossa voitu tehdä jotakin, joka olisi aiheuttanut vian, mutta tämä on kuulemma epätodennäköistä. Moottorin yläpeitteen Pietarin huollon tunarit olivat kyllä unohtaneet laittaa paikalleen.

Venäjä kuuluu eri takuualueeseen kuin muu Eurooppa eli täällä autoa ei voi huollattaa takuuseen. Mitenkähän takuu Suomessa, kattaako se korjausta jos katsotaan, että vian on aiheuttanut huono polttoaine?

Täytynee mennä nyt Kazanissa vikakoodien kanssa johonkin täkäläisistä virallisista Ford-huolloista kysymään kustannusarviota.

Trans-Siperia autolla, Nizhni Novgorod - Kazan
Painovirhe liikennemerkissä – oikeasti Ufaan on tässä kohtaa matkaa 648 km.

6 Comments

  • Reply Tiina Isopahkala 18.6.2016 at 23:00

    No voi ei 🙁 kurja homma

  • Reply Mauri Nummi 19.6.2016 at 06:10

    Olis pitäny lähtee varmaan vanhalla Ladalla.

  • Reply Reissuesan matkablogi - 1000 tykkäyksellä Siperiaan 19.6.2016 at 12:38

    Tänään Kazanin huolto vain vaihtoi tulpan eli ei olisi mitään vakavaa, saa nähdä onko se nyt pysyvämmin korjattu.

  • Reply Harri Lehtimäki 19.6.2016 at 12:50

    Kyllä ne ecoboost-moottorit saattaa olla kranttuja polttoaineelle. Lada olisi ehkä ollut kova sana tuolle reissulle. Laita Ford suomenjunaan ja osta joku paikallinen peli sieltä.

  • Reply Minna Isopahkala 19.6.2016 at 18:15

    voi kurjaa, ei oo ees uusiin autoihin luottamista

  • Reply Esa Isopahkala 20.6.2016 at 22:38

    ”Moottorin yläpeitteen Pietarin huollon tunarit olivat kyllä unohtaneet laittaa paikalleen.” Olin yhteydessä Pietarin huoltoon ja väittivät, että yläpeitettä ei ollut sinne huoltoon tullessa.

  • Leave a Reply

    CommentLuv badge