Montenegro

Suomalaisvieraiden viikko Montenegrossa

Sain Montenegroon Suomesta viikoksi vieraaksi pariskunnan, joka käy säännöllisesti ulkomaanmatkoilla – kerran kymmenessä vuodessa.

Kotorinlahti, Montenegro

Hain Kain ja Minnan Dubrovnikin lentokentältä Kroatian puolelta keskiviikkona 5.8, kuva on otettu pian rajanylityksen jälkeen Kotorinlahden rannalla. Rajanylitys pienemmän rajanylityspaikan kautta 516-tietä pitkin oli erinomainen valinta – ei minkäänlaisia jonoja jos ei yhtä autoa edellämme lasketa jonoksi. Normaalilla rajanylityspaikalla saattaa nyt pahimman sesongin aikana olla jopa tuntien jonot, erityisesti viikonloppuisin.

Majoituimme keskiviikosta perjantaihin Kotorin ja Budvan rajalla (Apartments Ivetic). Aamulla toin vieraat Kotorin vanhaankaupunkiin ja lähdin itse Barin terveyskeskukseen 50 km päähän. Osana keuhkokuumeen hoitoa kävin nimittäin tiputuksessa viitenä päivänä peräkkäin. Tampereen 17 asteen jälkeen Kotorin 37 asteessa oli kuulemma tarjennut oikein mainiosti ellei liiankin hyvin ;). Palattuani Barista kävimme Tivatin rantakadulla syömässä.

Sveti Stefan, Montenegro

Perjantaista sunnuntaihin yövyimme Budvan rivieralla hieman etelämpänä Petrovacissa. Majapaikka oli vain parinsadan metrin päässä merestä, jossa oli kuulemma lämmintä, kirkasta ja suolaista vettä. Kuva Sveti Stefan -näköalapaikalta Adrian valtatieltä, joka paikoitellen oli erittäin ruuhkainen.

Bar, Montenegro

Lounas Barin kaupungin rantabulevardilla perjantaina. Ravintola oli viihtyisä ja ruokakin maistui, mutta Kai sairastui erittäin ärhäkkään vatsatautiin, ruoalla lienee ollut tekemistä asian kanssa.

Lovcenin kansallispuisto, Montenegro

Lauantaina teimme retken Lovcenin kansallispuistoon, jossa minäkään en ollut käynyt aiemmin, vaikka olen viime kuukausina Montenegroa laajasti kiertänyt. Menimme Lovceniin Budvasta Cetinjen kautta ja palasimme huimaa Njegusi-Kotor -serpentiinitietä.

Voisiko mennä vielä vähän reunemmalle, sulattiko kuumuus aivot ja vei itsesuojeluvaiston mennessään ;).

1657 m korkean Jezerski vrh -vuoren huipulla on Njegosin mausoleumi.

Kotorinlahti, Montenegro

Laskeutumassa Njegosin tietä kohti Kotorinlahtea.

Kotor, Montenegro

Laskeuduimme Kotorin vanhaankaupunkiin syömään ja seuraamaan Kotorin kesäfestivaalien pääkulkuetta klo 21. Hieman tylsän paraatin jälkeen parkkipaikalta poispääsyyn kului tunti. Ks. 14 s video paraatista Facebookissa.

Piva-järvi, Montenegro

Sunnuntaina lähdimme rannikolta Itä-Montenegron vuoristoon Pluzinen ja Piva-järven kautta…

Durmitor, Montenegro

…ajaen läpi Durmitorin kansallispuiston.

Zabljak, Durmitor, Montenegro

Yövyimme sunnuntaista tiistaihin tällaisissa maisemissa Zabljakissa Durmitorin kansallispuiston rajalla. Ilma oli rannikkoon verrattuna mukavan viileä eli päivän korkein oli 35 asteen sijaan 28 astetta, ilmastointia ei majapaikoissa tarvinnut eikä ollut.

Ainoana patikointikuntoisena Kai kävi maanantaina yksin vaeltamassa Durmitorin Crno Jazero -järven ympäristössä joitakin tunteja. Minna oli nimittäin vuorostaan vatsataudissa ja minun keuhkotautisena piti tietysti parhaani mukaan välttää kaikkea rasitusta. Sade hieman yllätti patikoijan ja illalla onnistuimme Kain kanssa valitsemaan ruokapaikaksi Zabljakin surkeimman pizzerian :).

Tara-joki, Montenegro

Paluumatkalla tiistaina Zabljakista pysähdyimme ensin Tara-joen 170 m korkealla Durdevica Tara -sillalla. Joen laskeminen kumiveneellä näytti houkuttelevalta, mutta se jäi vielä kokematta. Sen sijaan Kai kävi laskemassa Euroopan pisimmän eli 824 m pitkän köysiradan (zipline) joen yli (ks. video).

Söimme eväät Tara-joen levähdys/uimapaikalla.

Biogradsko-järvi, Montenegro

Juuri kun saavuimme Biogradsko Goran kansallispuistoon, alkoi satamaan eli Biogradsko-järvi jäi kiertämättä. Selfienkin otimme aluksi väärään suuntaan :).

Biogradskon ja Podgorican välisellä tieosuudella näkee ajoittain todella upeita vuorenseinämiä, joita ei pysty pysähtyä kuvaamaamaan. Automatkalla ei satanut yhtään, mutta 200 m päässä Budvan vanhastakaupungista alkoi rankkasade, joten Budva jäi parhaimmalta osaltaan näkemättä.

Dubrovnik, Kroatia

Keskiviikkona ennen paluuta Dubrovnikin lentokentälle kävimme Dubrovnikin edustalla pikku risteilyllä.

Majapaikat

Kamenari, Kotorinlahti, Montenegro

Näkymä Villa Marian parvekkeelta Kotorinlahdelle. Varasimme majoitukset Booking.comin kautta sitä mukaa kun tiesimme missä haluamme yöpyä seuraavaksi.

Apartments Ivetic, Radanovici, Kotor, 52 e/yö (2 yötä), ilmastointi ei yltänyt kunnolla parvelle, tervetuliaispunaviinipullo
Apartments Lux, Petrovac, 80 e/yö (2 yötä), hankala löytää, laadukas yksiö
Apartments Durdic, Moticki Gaj, Zabljak, 48 e, 3 mh, moitteeton
Apartments Sarovic, Moticki Gaj, Zabljak, 54 e, 2 mh, moitteeton
Villa Maria, Kamenari, Kotorinlahti, 65 e, 1 mh, hieno näköala, wifi ei toiminut