Hyundai Getz

Hyundai Getzillä Krimille

Venäjän automatkani lähestyy. Vuosiviisumini on valmistunut ja sopiva tonnin autokin on löytynyt. Suunnittelen lähteväni matkaan kohti Krimiä joskus ensi viikolla.

Ostamani auto on Hyundai Getz 1.5 CRDi 2007. Sillä on ajettu 213 000 km, joka on mielestäni melko vähän dieselautolle. Varusteisiin kuuluu kahdet renkaat, tehokas ilmastointi ja jälkiasennettu vakionopeudensäädin. Moottori on jakoketjulla, joten jakohihnan vaihdosta ei tarvitse huolehtia.

Poistin autosta takapenkit ja muutoskatsastin sen pakettiautoksi, jolloin dieselvero putosi hyvin pieneksi. Teetin autolle öljynvaihtohuollon ja takajarrut huolletaan tällä viikolla. Takalasinpyyhin ei toimi eikä takaluukku aukea keskuslukituksella, mutta niitä en vähemmän tärkeinä aio korjauttaa.

Vanhalle autolle voi tietysti tulla korjaustarvetta milloin tahansa, vaikka se vaikuttaisi hyväkuntoiselta ja olisi luotettavuustilastoissa kärkisijoilla niin kuin Getz on. Huyundai Getz on yleinen automalli Venäjällä, joten sen huollattaminen siellä ei pitäisi olla mikään ongelma.

Getz on erittäin pirteä, kova kiihtymään, epäilen että se on lastutettu jossakin vaiheessa. Getzin moottorissa on periaatteessa 87 hv, mutta 100 hv Fiestani tuntui laiskalta Getziin verrattuna. Fiestan muuten myin viikko sitten.

Rumahan Getz kieltämättä on, ja varsinkin omani etuosasta irtoilevine maaleineen. Mutta se on toisaalta hyvä, kukapa tällaisen varastaisi.

Muina vaihtoehtoina noin tonnin hintaiseksi autoksi harkitsin Volkswagen Passatia/Golfia 1.9 TDI -moottorilla ja farmarina. Nämä olisivat olleet ajokilometreiltään tyypillisesti noin 400 000 km ajettuja. Dieselit näyttävät olevan nykyisin halvempia kuin samanikäiset bensa-autot.

Käyn Getzillä Himangalla ensi viikonloppuna, se on reilun 700 km matka ja ”kenraaliharjoitus” Venäjän matkaa varten.

Ostin Verkkokauppa.comista halvan Baana Laru -taittopyörän (149,90 e) matkalle mukaan otettavaksi. Laatu ei aluksi oikein vakuuttanut, koska molemmat venttiilit piti vaihtaa ennen kuin renkaissa sai pysymään ilmat. Sen jälkeen pyöräily on kuitenkin sujunut hyvin.

Googlen karttapalvelu arvioi matkaksi Pirkkalasta Krimin Sevastapoliin 3098 km ja 36 tuntia. Tämä tarkoittaa epärealistista 86 km/h keskinopeutta. Ei kai tuollaisiin keskinopeuksiin pääse kuin moottoriteillä, vaikka Venäjällä on varsin antelias sakotusraja – alle 19 km/h ylinopeudesta ei tule sakkoja.

Sakoista puheenollen, 20-40 km/h ylinopeudesta saa 500 ruplan eli 7 euron sakot, 40-60 km/h ylinopeudesta 1000-1500 ruplan eli 15-21 euron sakot. Ylinopeussakot ovat siis pieniä, mutta yritän silti vältellä niitä. Sulkuviivan ylityksestä voi saada 5000 ruplan eli 75 euron sakot tai 4-6 kk ajokieltoa.

Here Wego -kartat arvioi matkaksi Pirkkalasta Krimin Sevastapoliin 3094 km ja 43 tuntia. Tämä tarkoittaaa 72 km/h keskinoupeutta, jota pidän kohtalaisen realistisena. Tuohon tulee tietysti tauot päälle, niitä joutuu varmaankin pitämään ainakin vartin mittaisina kahden tunnin välein.

Here Wego -kartat olen ladannut kännykän muistiin valmiiksi, jotta ne olisivat käytettävissä myös silloin kun nettiyhteys ei toimi. Venäläinen SIM-korttini on tällä hetkellä ärsyttävästi hukassa ja joudun luultavasti ostamaan uuden.

Vuosiviisumin kanssa oli käsittämätöntä sähläystä matkatoimiston ja postin ansiosta. Tilasin normaalin 6-9 viikossa valmistuvan vuosiviisumin, mutta matkatoimisto oli omin luvin minulta kysymättä muuttanut tilauksen pikaviisumiksi ja lähettänyt sen minulle jo toukokuun lopulla postiennakolla. Posti ei kuitenkaan lähettänyt minulle ollenkaan saapumisilmoitusta eikä matkatoimisto ilmoittanut seurantatunnusta, joten viisumi palautui matkatoimistoon. Matkatoimisto yritti periä minulta pikaviisumin hinnan ja jopa postin palautuskulut.

Venäjällä autoillessa on pakollista olla seuraavat paperit ja tarvikkeet mukana:

  • rekisteriote
  • vihreä kortti vakuutusyhtiöltä
  • ajokortti, suomalainen kelpaa
  • varoituskolmio
  • heijastinliivi, joidenkin lähteiden mukaan pakollinen
  • ensiapulaukku
  • palosammutin 2 kg
  • FIN-tarraa väitetään joissakin lähteissä pakolliseksi, muka kilven EU-merkintä ei riitä

Edellämainituista minulla on nyt kaikki paitsi varoituskolmio ja FIN-tarra, varoituskolmio pitää tietysti ostaa. Palosammuttimeni on 1 kg enkä varmaan viitsi hankkia isompaa.

Muita varusteita, jotka otan mukaan:

  • vararengas, tunkki, pyöränmutteriavain
  • 10 l polttoainekanisteri
  • rattilukko

Tonnin autoon ei kannata ottaa mitään varkausvakuutusta, ohjauspyörälukko riittää.