Kävin kuvaamassa dronella Tampereen ratikan jatkoreitin Santalahdesta Lentävänniemeen. Tampereen ratikka alkaa kulkemaan tammikuussa 2025 Lentävänniemeen.
Huom. postaukseen on vaihdettu/lisätty uudempia kuvia kesän mittaan, uudempien kuvien päivämäärät on mainittu.
Santalahden ratikkapysäkki on tällä hetkellä ratikkalinja 1:n toinen pääteasema (toinen pääteasema on Kaupin kampus/Tays).
Tulevat pysäkit Santalahden jälkeen ovat Hiedanranta, Tehdas, Niemen kartano, Niemenranta, Lentävänniemi ja Pyhällönpuisto. Näsisaaressa on lisäksi pysäkkivaraus tulevaa rakentamista varten.
Näsisaari Santalahden puolelta 25.6.2024.
Näsisaari Hiedanrannan puolelta 3.5.2024.
Näsisaari Hiedanrannan puolelta 25.6.2024. Tässä vaiheessa raiteet ovat ilmestyneet myös Näsisaareen.
Näsisaareen on suunnitelmissa aluksi 5 000 asukkaan ja myöhemmin 25 000 asukkaan Järvikaupunki.
Raitiolinja ei jatka Lielahden keskustaan asti, vaan kääntyy Hiedanrannassa kohti Niemenrantaa ja Lentävänniemeä. Tästä Hiedanrannan pysäkiltä on matkaa Lielahden CityMarketiin 700 m ja Prismaan 900 m.
Hiedanrannan vanhojen tehdasrakennusten eteläpuolelle nousee 10 000 asukkaan ja 3300 työpaikan Hiedanrannan kaupunginosa. Korkeimmat rakennukset ovat 23-kerroksisia.
Hiedanrannan tehtaan ja vesitornin luona on Tehtaan ratikkapysäkki.
Hiedanrannan keskustan ja nykyisen Lielahden välille tulee Keskuspuisto. Lielahden tehdas integroidaan kaupunkirakenteeseen ja Lielahden kartano säilyy. Kartanopuistoon tulee uimaranta.
Hiedanranta ja Lielahden kartano
Myös tehdasalueen pohjoispuolelle raitiolinjan itäpuolelle nousee asuintaloja.
Tässä ollaan saapumassa Federleynkadulle, ratikkapysäkin nimi on Niemen kartano.
Oikealla Näsijärven rannassa näkyvää Sellupuistoa kehitetään, mutta se säilyy edelleen urheilu- ja virkistysalueena. Sellupuiston leikkikenttä ja jalkapallokenttä ovat raitiolinjan vieressä.
Niemen kartano Federleynkadun varrella. Vuonna 1918 valmistunutta Birger Federleyn suunnittelemaa karjarakennusta koristavat 20 m korkeat rehutornit. Karjarakennuksessa oli tilat 70 lehmälle ja 26 hevoselle.
Keltainen rakennus on Niemen kartanon päärakennus eli Pirtti, joka on valmistunut vuonna 1861.
Uusi iso rakennus Niemen kartanon takana Matilda Niemen kadulla on Niemenrannan päiväkoti.
Niemen kartano, Sellupuisto ja Hiedanranta 7.7.2024.
Federleynkadun oikealla puolella on Niemenvainionkatu, vasemmalla Niemenvainionkuja.
Niemenvainionkadun jälkeen kuvan Niemenrannanaukiolle asti on kiellettyä ajaa autolla (bussit saavat ajaa). Federleynkadun tielinja jatkuu Niemenrannanaukion jälkeen Niemenrannan puistokatuna.
Korkeasta valkoisesta kerrostalosta eli As. Oy Tampereen Tähtitornista on ainakin vielä tällä hetkellä hienot näkymät Näsijärvelle.
Niemenrantaan nousee parhaillaan useampia taloja, mm. Tampereen Lyyra ja Tampereen Reuharinviitta.
Kehyskadun varrelta löytyy S-Market Niemenranta. Kehyskadun tielinja tekee Niemenrannanaukiolla S-mutkan ja jatkuu Raamikatuna.
Raitiotielinja jatkuu Kehyskadun jälkeen puoli kilometriä Lielahdenkatua pitkin ja kääntyy Lentävänniemen K-Marketin ja Pub Carlosin luona Halkoniemenkadulle.
Sama paikka eli Lentävänniemen ratikkapysäkki 7.7.2024 vastakkaiseen suuntaan kuvattuna. Pysäkin takana näkyy Männistönkadun ja Lentäväniemenkadun risteys.
Lielahdenkadun ja Halkoniemenkadun risteys on lähellä Halkoniemen satamaa.
Halkoniemen satama 7.7.2024.
Pyhällönpuiston päätepysäkki 7.7.2024. Laskeskelin kartalta, että raitiolinjan jatkon pituus Santalahdesta Pyhällönpuistoon on noin 4,8 km.
Alustava ratikan matka-aika Tampereen Keskustorilta päätepysäkille Pyhällönpuistoon on 20 min.
Ratikka Lentävänniemeen -Tiktok-dronevideo
Kuvasin tekeillä olevasta raitiolinjasta dronevideon 3.5.2024, ja julkaisin sen TikTokissa seuraavana päivänä. Ratikkavideo on kerännyt 50 000 näyttökertaa. Myös Raitiotieallianssi osallistui videon kommentointiin: ”tammikuussa tuolla pääsee jo ratikalla”.
Oho, enpä ollut kuullutkaan noista laajentumissuunnitelmista. Pitäisi joskus testata Tampereen ratikka. Ilmeisesti siihen ollaan oltu yleisesti tyytyväisiä, kun laajennusta tulee. Mahtaako se Turku seurata nyt perässä…
Tamperelaisista 86 % suhtautuu Ratikkaan positiivisesti. Tämä Lentävänniemen jatko-osuus ei jää viimeiseksi, vaan seuraavaksi Ratikka laajenee Linnainmaalle ja Pirkkalan keskustaan asti.
Eilen alkoi ratikan testiajot Lentävänniemeen: https://yle.fi/a/74-20112967.