Länsi-Eurooppa, Suomi

Mobilian autokylä, Kangasala

27.10.2018
Automuseo Mobilia, Kangasala

Kävin Mobilia-automuseossa Kangasalla katsomassa Linjakasta menoa -linja-autonäyttelyn, Rallimuseon ja Mobilian klassikot -näyttelyn.

Automuseo Mobilia, Kangasala

Ennen bussitkin olivat kauniita. Kuvan Multia-Keuruu -bussi on Ford TT vuosimallia 1923, jonka moottori on 4-sylinterinen ja 2,9-litranen, hevosvoimia n. 20.

Suomen ensimmäinen linja-automatka vuonna 1905 päättyi moottorin rikkoutumiseen, ja linja-auto tuli perille hevosten vetämänä. 🙂

Automuseo Mobilia, Kangasala

Tampereen mobilistien pikkubussi.

Automuseo Mobilia, Kangasala

Keltainen Turku – Helsinki -bussi Someron, Koskin, Karkkilan ja Vihdin kautta. Tämähän muistuttaa ulkonäöltää TV:ssä nähtyjä amerikkalaisia koulubusseja, mutta kyseessä on ruotsalainen Volvo B22 vuodelta 1937 (kori valmistettu Turussa). Moottori on 90 hv ja 4,4 l, istumapaikkoja on 1 + 29.

Automuseo Mobilia, Kangasala

Haluaisin koeajaa tällaisen vanhan Minin. Kuvan Morris Mini Cooper S on vuosimallia 1964, 1,3 l moottori tuottaa 115 hv. Tällä autolla ovat kisanneet Rauno Aaltonen ja Timo Mäkinen. Miniä valmistettiin yli 10 eri mallinimellä vuodesta 1959 vuoteen 2000.

Automuseo Mobilia, Kangasala

Audi Quattro vuodelta 1983 (2,1 l, 380 hv). Quattro oli ensimmäinen tuontantoauto, joka yhdisti nelivedon turboahdettuun moottoriin. Quattrolla ajoivat Michele Mouton, Hannu Mikkola, Stig Blomqvist ja Walter Röhl. Mikkola voitti MM:n vuonna 1983.

Automuseo Mobilia, Kangasala

Rauno Aaltonen voitti Jyväskylän suurajot vuonna 1961 tällä Mercedes-Benz 220 SE:llä vm. 1960 (2,2l, 134 hv).

Automuseo Mobilia, Kangasala

Volvo 142 vm 1973 (2 l, 175 hv), autolla ovat ajaneet rallia mm. Hannu Mikkola ja Markku Alen.

Automuseo Mobilia, Kangasala

Rallimuseossa oli historiikit lukuisista rallin maailmanmestareista. Esimerkiksi Tommi Mäkinen voitti maailmanmestaruuden Mitsubishilla neljänä vuotena peräkkäin (1996-1999).

Automuseo Mobilia, Kangasala

Ford Escort RS Mk II 70-luvun lopulta. Escort-kuljettajia olivat mm. Ari Vatanen, Hannu Mikkola ja Björn Waldegård.

Automuseo Mobilia, Kangasala

Autoglym Gallery Mobilian klassikot -näyttely sijaitsee toisessa rakennuksessa Mobilian autokylässä. Autot ovat yksityisten omistamia ja suojattu lasiseinillä. Lasit vaikeuttavat kuvausta (en omista polarisaatiosuodatinta), mutta sain joitakin kelpo kuviakin otettua.

Tässä kuvassa on amerikkalainen Checker A2 vuodelta 1948. Esittelyn mukaan kyseessä on tiettävästi maailman ainoa entisöity Checker A2.

Automuseo Mobilia, Kangasala

Oikealla on Chevrolet Corvette Sting Ray vuosimallia 1964, V8, 5,7 l.

Vasemmalla on Chevrolet Stepside C20 Pick Up vuosimallia 1963, V8, 6,7 l. Esittely kertoo myös, että pick upit ovat aina olleet USA:n myyntitilastojen kärjessä (hulluja nuo amerikkalaiset). Tämä auto on F1-kuljettaja Mika Salon aikanaan Tyrrell-tallissa ajaessaan rakennuttama.

Automuseo Mobilia, Kangasala

Ford Mustang Shelby G.T.500.

Automuseo Mobilia, Kangasala

International KB-3 vuosimallia 1941, 6-syl, 3,5 l, 73 hv, USA.

Mobilian pääsylippu on aikuisille 12 e, eläkeläisille 9 e, opiskelijoille ja työttömille 5 e. 0-17 -vuotiaat lapset pääsevät ilmaiseksi sisään (alle 16 v vain aikuisen seurassa).

Otin museossa myös selfien, joka löytyy kotisivultani.

Tämän postauksen kuvat on otettu Panasonic G80 -kameralla ja 12-60 mm 2.8-4 -objektiivilla.

No Comments

Leave a Reply