Reilut kaksi kuukautta kestävä ja yli 20 000 km pitkä Trans-Siperian automatkani Vladivostokiin alkoi tänään. Ensimmäinen etappi oli 350 km Pirkkalasta Viipuriin, jossa kävin tutustumassa Viipurin linnaan ja Viipurin vanhaan keskustaan.
Pirkkalasta Viipuriin 352 km
Kuva presidentti Putinista Siperiasta Amurin valtatien varrelta on lainattu luvan kanssa Wikipediasta (CC BY 3.0). Amurin valtatie on osa Trans-Siperian valtatietä, jota pitkin kuljen.
Lähdin Pirkkalasta tänään perjantaiaamuna klo 7.20, Fiestan matkamittari näytti lukemia 39 795 km. Kävin Lappeenrannassa syömässä ja Nuijamaan rajanylityspaikalla olin noin klo 12. Rajamuodollisuuksiin kului aikaa yhteensä 1:15 h. Rajalla ei ollut mitään ongelmia ja autopapereihin tuli riittävästi ajoaikaa eli yksi vuosi. Tällä kerralla olin tulostanut tullipaperit oikein kaksipuolisesti, joten en joutunut täyttämään niitä uusiksi niin kuin ensimmäisellä kerralla toukokuussa.
Rajalta on Viipuriin vain 40 km. Saavuin Viipuriin klo 13.50 eli 350 km matkaan kului taukoineen ja rajanylityksineen 6,5 h. Tankkasin Viipurin Nesteellä ja bensan litrahinta oli 37,99 ruplaa eli 0,54 euroa. Pyrin Trans-Siperian matkalla tankkaamaan vain isojen ketjujen asemilla vähentääkseni todennäköisyyttä saada huonolaatuista bensaa.
Viipurin linna
Viipurin linna sijaitsee Linnasaarella, pienellä (170 x 122 m) Viipurinlahden kalliosaarella.
Viipurin linnan perustivat ruotsalaiset Torkkeli Knuutinpojan johdolla vuonna 1293 kolmannen ristiretken aikana suojaamaan valtaamaansa Karjalankannasta Novgorodin ruhtinaalta. Linna siirtyi venäläisille vasta vuonna 1710. Viipuri liitettiin Suomen autonomiseen suuriruhtinaskuntaan vuonna 1723.
Linnaa on laajennettu, tuhottu ja uudelleenrakennettu useita kertoja. Esim. vuonna 1856 Saimaan kanavan avajaisten ilotulituksen yhteydessä linnassa syttyi tuhoisa tulipalo. Vuosina 1891-94 linna korjattiin nykyiseen muotoonsa.
Toisessa maailmansodassa Viipurin linna ei vaurioitunut pahoin. Vuonna 1980 Pyhän Olavin torni maalattiin Moskovan olympialaisten kunniaksi, mutta muuten linna on melko huonossa kunnossa. Venäjän valtio on luvannut kunnostusrahaa, mutta toistaiseksi tuloksia ei ole näkynyt.
Näkymä Viipurista poispäin eli suunnilleen Suomen suuntaan. Tornin näköalatasanne oli korkeanpaikankammoiselle hieman pelottava suhteellisen matalan aidan ja kapean käytävän ansiosta.
Näkymä kohti Viipurin vanhaa keskustaa, satamaa ja Viipurinlahtea. Keskellä näkyy vanha raatihuone. Atlantik-hotelli sijaitsee korttelin päässä raatihuoneesta.
Näkymä linnan tornista kohti Viipurin keskustaa. Pääsyliput torniin ja museoon maksoivat yhteensä 180 ruplaa eli noin 2,5 euroa.
Näkymä linnoitukselta kohti keskustaa. Sää vaihteli tänään pienestä sateesta puolipilviseen, lämpötila oli 9-10 astetta.
Viipurin vanha keskusta
Tässä kuvassa on Viipurin vanha raatihuone, joka on nykyisin asuinrakennus. Raatihuoneessa edessä on Viipurin ja Viipurin linnan perustajan Torkkeli Knuutinpojan patsas.
Viipurin kaupunginmuuri kaupungin ympäri rakennettiin 1470-luvulla, mutta se purettiin lähes kokonaan 1860-luvulla. Nykypäivään 5-6 m korkeasta 10 tornia sisältäneestä muurista ovat säilyneet kuvassa näkyvä Pyöreä torni ja Raatitorni. Kävin Pyören tornin luona kauppatorilla syömässä pilahvia (240 ruplaa eli 3,4 e mehulla ja leivällä). Ruoka oli pettymys, koska se oli aivan kylmää. Kävin myös kurkistamassa kauppahalliin, joka tuntui yllättävän samanlaiselta kuin joskus 15-20 vuotta sitten, jolloin kävin siellä viimeksi.
Leninin patsas Viipurin Punaisenlähteentorilla on edelleen aitiopaikalla. Oletan lippukoristelun liittyvän ylihuomenna 12.6 vietettävään Venäjän päivään eli kansallispäivään. Kansallispäivä sattuu nyt sunnuntaille, joten venäläisen logiikan mukaan maanantai pitää olla vapaapäivä, koska muuten kansalaiset menettäisivät heille kuuluvan ylimääräisen vapaapäivän :).
Jussi Mäntysen hirviveistos vuodelta 1923 ja Alvar Aallon suunnttelema Viipurin kaupunginkirjasto vuodelta 1935. Kävin kirjastossa kuuntelemassa hieman ilmaiskonserttia (kuva Twitterissä).
Ortodoksinen Kristuksen kirkastumisen katedraali Krepostnaja-kadulla (ent. Linnakatu). Krepostnaja-kadun varrella näin useita vanhanaikaisia palvelumyymälöitä. Yhdestä kävin ostamassa vanhan ajan jäätelön, joka maksoi 17 ruplaa (0,25 e) ja toisesta hatsapurin (150 ruplaa eli 2 e).
Vuonna 1939 vielä Suomelle kuuluessaan Viipurissa oli asukkaita 74 000, nyt asukasluku on 80 000.
Hotelli Atlantik, Viipuri
Yövyn Viipurissa Atlantik-hotellissa nyt toista kertaa. Ensimmäinen kerta oli 15.5.2016, jolloin kävin Monrepos-puistossa. Huone jaetulla kylpyhuoneella tuli maksamaan 20-21 euroa. Tähän hintaan sisältyi aamiainen, yksityinen parkkipaikka ja viisumin rekisteröinti. Langaton netti ylettyi heikosti huoneeseeni, mutta minähän pari viikkoa sitten Pietarissa oleskellessani avasin kaksi venäläistä matkapuhelinliittymää, joten tämä ei ollut suurempi ongelma. Pystyin katsomaan jalkapallon EM-kisojen ensimmäistä ottelua netin kautta samalla kun viimeistelin tätä blogipostausta.
Miten matka jatkuu?
Huomenna eli lauantaina ajelen 200 km eli noin 3 h matkan Viipurista Hatsinaan (Gatsinaan), josta olen varannut majoituksen kahdeksi yöksi. Olen ajatellut käydä ainakin Pietarhovissa, mutta saa nyt nähdä millaisina ilmat jatkuvat. Yritän teettää auton määräaikaishuollon Pietarissa.
Sinulla on hienoja kuvia Viipurista. Olen käynyt siellä noin 30 vuotta sitten. Tekisi mieli käydä siellä uudestaan. Uskaltaako siellä saapastella turistina missä vain päiväsaikaan?
Käsittääkseni uskaltaa, en ainakaan ole kuullut mistään turvallisuusuhkista tai vältettävistä paikoista.