Riian automuseo, Latvia

Riian automuseo, Latvia

Riian automuseo oli viimeinen käyntikohde Itä-Eurooopan kolmen viikon automatkallani.

Riian automuseo kolmessa kerroksessa

Riian automuseo on virallisemmalta nimeltään Riian moottorimuseo. Itse kyllä miellän sen automuseoksi, vaikka on siellä myös moottoripyöriä.

Riian automuseon omistaja on Latvian valtio. Museo on Baltian maiden suurin automuseo. Autoja on kolmessa kerroksessa, joissa on erilaiset teemat.

Aikuisen pääsylippu maksaa 10 euroa. Museo on auki ti-su klo 10-18.

Riian automuseo: Stanley Model 63 Toy Tonneau, USA 1911, 3679 cm3, 10 hp, 67 km/h, 726 kg.

Stanley Model 63 Toy Tonneau, USA 1911, 3679 cm3, 10 hp, 67 km/h, 726 kg.

Esittelen tässä autoja valmistusvuoden mukaan järjestettynä.



Riian moottorimuseo: FN 2400, Belgia 1912, 2400 cm3, 20 hp, R4, 75 km/h, 900 kg.

FN 2400, Belgia 1912, 2400 cm3, 20 hp, R4, 75 km/h, 900 kg.

Russo-Balt D 24/40, Venäjä 1913, 4500 cm3, 40 hp, R4, 40 mk/h, 2560 kg.

Russo-Balt D 24/40, Venäjä 1913, 4500 cm3, 40 hp, R4, 40 mk/h, 2560 kg.

Selve 12/50, Saksa 1928, 3096 cm3, 50 hp, R6, 90 km/h, 1400 kg.

Selve 12/50, Saksa 1928, 3096 cm3, 50 hp, R6, 90 km/h, 1400 kg.

Riian automuseo, Latvia: Cadillac V8 series 353, USA 1930, 5785 cm3, 96 hp, V8, 2268 kg.

Cadillac V8 series 353, USA 1930, 5785 cm3, 96 hp, V8, 2268 kg.

BMW 3/15PS typ DA4, Saksa 1931. 748 cm3, 15 hp, R4, 75 km/h, 560 kg. Riian moottorimuseo.

BMW 3/15PS typ DA4, Saksa 1931. 748 cm3, 15 hp, R4, 75 km/h, 560 kg.

Mercedes-Benz 320, Saksa 1937, 3185 cm3, 78 hp, R6, 126 km/h, 1975 kg. Riian automuseo, Latvia.

Mercedes-Benz 320, Saksa 1937, 3185 cm3, 78 hp, R6, 126 km/h, 1975 kg.



BMW 327/328, Saksa 1938, 1971 cm3, 80 hp, R6, 140 km/h, 1100 kg.

BMW 327/328, Saksa 1938, 1971 cm3, 80 hp, R6, 140 km/h, 1100 kg.

Henschel typ 33D1, Saksa 1941, 12654 cm3, 120  hp, R6 57 km/h 6440 kg. Riian automuseo.

Henschel typ 33D1, Saksa 1941, 12654 cm3, 120 hp, R6 57 km/h 6440 kg.

Tatra 87, Tsekkoslovakia 1949, 2969 cm3, 72 hp, V8, 160 km/h, 1480 kg.  Kolme ajovaloa. Riian moottorimuseo.

Tatra 87, Tsekkoslovakia 1949, 2969 cm3, 72 hp, V8, 160 km/h, 1480 kg. Kolme ajovaloa.

GAZ 22 Volga ja GAZ M20 Pobeda, Riian moottorimuseo.

Kuvan valkoinen auto on GAZ 22 Volga, Neuvostoliitto (NL) 1963, 2445 cm3, 85 hp, R4, 130 km/h, 1450 kg. Musta auto on GAZ M20 Pobeda, NL 1951, 2120 cm3, 52 hp, R4, 105 km/h, 1360 kg.

Vasemmalla SMZ S1L, NL 1954, 123 cm3, 4,2 hp, 1 sylinteri, 30 km/h, 275 kg. Oikealla SMZ S3A M, NL 1967, 346 cm3, 10 hp, 1 sylinteri, 60 km/h, 430 kg.

Vasemmalla SMZ S1L, NL 1954, 123 cm3, 4,2 hp, 1 sylinteri, 30 km/h, 275 kg. Oikealla SMZ S3A M, NL 1967, 346 cm3, 10 hp, 1 sylinteri, 60 km/h, 430 kg.

Trabant P50, DDR 1960, 499 cm3, 20 hp, R2, 95 km/h, 620 kg. Riian automuseo, Latvia.

Trabant P50, DDR 1960, 499 cm3, 20 hp, R2, 95 km/h, 620 kg.

Vihreä Porsche 911T, Saksa 1971, 2341  cm3, 130 hp, B6, 205 km/h, 1050 kg. Riian automuseo.

Vihreä Porsche 911T, Saksa 1971, 2341 cm3, 130 hp, B6, 205 km/h, 1050 kg. Se takana ovat Steyr Puch 500 D (Itävalta 1962, 16 hp, 100 km/h), Rover MINI Mk.VI (GB 1991, 60 hp, 148 km/h) ja Citroen 2CV (Ranska 1969, 32 hp, 115 km/h).

GAZ 13 Tshaika, Neuvostoliitto 1972, 5530 cm3, 195 hp, V8, 160 km/h, 2100 kg.

GAZ 13 Tshaika, Neuvostoliitto 1972, 5530 cm3, 195 hp, V8, 160 km/h, 2100 kg.

Porsche 917/20 1970-1971.

Porsche 917/20 1970-1971.

ARVW, Saksa 1980, 2383 cm3, 175 hp, R6 diesel, 362 km/h eli maailman nopein dieselauto.

ARVW, Saksa 1980, 2383 cm3, 175 hp, R6 diesel, 362 km/h eli maailman nopein dieselauto. Keskikulutus 250 km/h nopeudessa 6,0 litraa!

Riga Mini, NL 1983, 49,8 cm2, 1,8 hp, 1 sylinteri, 40 km/h, 50 kg. Riian moottorimuseo.

Riga Mini, NL 1983, 49,8 cm2, 1,8 hp, 1 sylinteri, 40 km/h, 50 kg.

Latvialainen ralliauto Riian automuseossa.

Latvialainen ralliauto.

Itä-Euroopan automatka 2023 päättyi

Yllä on kuvagalleria automatkan majapaikoista, pikkukuvaa klikkaamalla avautuu isompi kuva.

Riika oli viimeinen yöpymispaikkani kolmen viikon Itä-Euroopan automatkallani. Keskimäärin maksoin yöpymisestä 24,90 euroa. Yhtä yötä lukuunottamatta majapaikassa oli oma kylpyhuone. Majoituskulut olivat siis koko matkalta 20 * 24,90 = 498 euroa.

Syyskuun loppupuoli ja lokakuun alku oli hyvä ajankohta matkustaa. Ruuhkaisin sesonki oli ohi, majoitusten hinnat olivat edulliset, mutta ilmat olivat vielä lämpimät (paitsi paluumatkalla Baltiassa).

VW Upin mittariin kertyi noin 6500 km. Keskikulutus oli 5500 km matkalla mitattuna 5,08 litraa. Bensan hinnaksi tuli keskimäärin 1,503 euroa litralta (Puolassa noin 1,34, Romaniassa 1,50). Siten 6500 km matkan bensakulut olivat 496 euroa.

Laivamatkasta maksoin sekä meno- että paluumatkalla 32,80 euroa.

Minulla oli autossa käytössä akkuvirralla toimiva kylmälaukku, joten söin usein omia eväitä.

Puu kaatunut tielle myrskyssä, Latvia.

Paluumatkalla Liettuassa piti etsiä kiertotie liikenneonnettomuuden vuoksi, Latviassa tielle kaatuneen puun vuoksi.

Myös isolla antenni varustettu wifi-vastaanotin oli hyödyllinen matkavaruste. Sillä sai tarvittaessa hotellin heikosta nettiyhteydestä hyvän.

Pandora Eckerö Linen Finlandialla.

Pandora esiityi Eckerö Linen Finlandialla paluumatkalla. Päivän laivavuoroja oli peruttu myrskyn takia, mutta iltalaivaa ei.

Kaikki Itä-Euroopan automatka 2023 -postaukset (10 kpl)

Edellinen ja seuraava blogipostaus

Lisää samasta aiheesta

Yksi kommentti

  1. Todella edullinen matka kaiken kaikkiaan. Erityisesti majoitukset olivat yllättävän edullisia, vaikka toki Itä-Eurooppa verrattaen halpaa aluetta onkin. Kiinnostavalta vaikuttava kokoelma tuolla automuseossa. En ole tainnut Suomenkaan automuseoissa koskaan vierailla, mutta Lahden moottoripyörämuseossa olen ollut pariinkin kertaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *