Esittelen idean Trans-Siperian automatkasta Vladivostokiin.
Trans-Siperia autolla -idea
Olikohan viime vuonna kun luin uutisen, että Siperian tiet on saatu niin hyvään kuntoon, että niitä voi hyvin ajella tavallisella henkilöautolla Vladivostokiin asti. Tämän jälkeen minua alkoi enenemässä määrin vaivaamaan idea josko tekisinkin Trans-Siperian matkan junan sijaan autolla.
Julkaisin helmikuussa 2015 Facebookissa tämän kuvan ”Heinäkuussa 2015 Venäjälle, tässä alustava ajoreitti ;)”, mutta jouduin kommentoimaan muutaman päivän päästä: ”Harmillisesti autovakuutus on voimassa vain Venäjän Euroopan puoleisessa osassa eli Uralille saakka :)”.
Maaliskuussa 2015 laskeskelin Twitterissä kuinka pitkä päivämatka olisi jos matkaan käyttäisi maksimin eli 3 kk. Maksimiaika määräytyy viisumikäytännön perusteella eli vuosiviisumilla voi oleskella kunkin 6 kk aikana korkeintaan 3 kk.
3 kk aikana ehtisi tutustua moniin matkan varrella oleviin kaupunkeihin eikä joka päivä edes tarvitsi ajaa. Jos 20 000 km jaettaisiin 90:n sijaan 60:lla, päivämatkaksi tulisi 333 km.
10 000 km olisi mahdollista ajaa kahdessakin viikossa jos ajaisi 714 km päivässä, mutta tällainen matka minua ei erityisemmin kiinnostaisi. Pelkän asvaltin sijaan näkisin mielelläni 15 kaupunkia.
Käytännössä ei tietenkään voi ajaa tasaisesti tiettyä kilometrimäärä per päivä, vaan päivämatkaan vaikuttaa seuraavan sopivan kaupungin tai majapaikan etäisyys.
Reitti Nokialta Vladivostokiin ja navigointi
Itämereltä Japaninmerelle johtavaa seitsemän valtatien verkostoa kutsutaan Trans-Siperian valtatieksi (Trans-Siberian Highway). Tätä reittiä kun ajelisi, Pietarista Vladivostokiin näyttäisi kertyvän 9905 km. Nokialta Pietariin on matkaa 495 km eli Nokialta Vladivostokiin olisi 10400 km.
Reitti oikaisisi 190 km verran Kazakstanin läpi, mutta se ei haittaisi – suomalaisilla on 15 pv viisumivapaus Kazakstaniin vuoden 2017 loppuun asti. Toki Kazakstanin osuuden voi helposti myös kiertää jos haluaa.
Latasin kokeeksi Here Mapsiin Venäjän kaukoidän kartaston. Sieltähän löytyi yksityiskohtainen Vladivostokin kartta talonumeroineen. Luultavasti navigointi matkalla ei aiheuttaisi suurempia ongelmia.
Google Mapsin katunäkymä kattaa yllättäen myös Trans-Siperian valtatien.
Vakuutukset ja millä autolla matkaan?
Palaan Suomeen lokakuun 2015 lopulla reilun vuoden ulkomaillaolon jälkeen (tai paluu saattaa viivästyä tammikuulle 2016, asia on vielä auki). Sen jälkeen kun olen rekisteröinyt autoni pysyvästi Suomeen, minun on mahdollista ottaa kaskovakuutus, joka on voimassa koko Venäjällä. Esim. If näyttäisi tarjoavan sellaista vakuutusta, mutta mitenkähän käy kun kerron olevani lähdössä pariksi-kolmeksi kuukaudeksi Siperiaan?
Liikennevakuutuksesta kertoo UM:n matkustustiedote: ”Venäjä kuuluu kansainväliseen vihreä kortti -järjestelmään. Suomalaisautoilijan Venäjän matkoille riittää omasta vakuutusyhtiöstä saatu vihreä kortti, joka on todistus voimassaolevasta liikennevakuutuksesta. Vakuutusturva ei ole kuitenkaan kotimaan turvan tasoinen, korvausraja on maksimissaan noin 11.000 €.”
Olen kuullut väitettävän, että Venäjällä liikenneonnettomuuksissa ulkomaalainen on aina syyllinen, mutta en tiedä kuinka paljon tämä pitää paikkansa.
Varkausvakuutuksen omavastuu 25 % ei myöskään erityisemmin innosta autoiluun läpi Venäjän. Toisaalta en pidä kovin todennäköisenä, että autoni varastettaisiin. Eihän sitä ole varastettu viimeisen 6 kk aikanakaan kun olen autoillut pitkin Itä-Eurooppaa.
Varkaiden pelossa matkan voisi tehdä myös halpa-autolla. Halpa-autolla tarkoitan korkeintaan noin 1000 euroa maksavaa autoa. Jos sellainen varastettaisiin, vahinko ei olisi suuri. Ajomukavuus kyllä kärsisi, esim. ilmastointia tuskin saisi tuohon hintaan. Auto saattaisi hyvin hajota muutamaan kertaan matkalla, joten automalli pitäisi olla sellainen, joka on Venäjällä korjattavissa.
Sponsorin autolla voisin tietysti myös ajella. Voi olla, että auton lainaajia pariksi-kolmeksi kuukaudeksi Siperian matkaa varten ei olisi jonoksi asti.
Budjetti
Bensaa 20 800 km matkalla kuluisi 750 euron verran jos bensankulutus olisi 6 l/100 km ja bensa maksaisi 0,60 e/l. Päivämatka 333 km tietäisi 12 e bensakuluja päivässä.
Halvan bensiinin ansiosta Trans-Siperian matkan tekisi yksin omalla autolla yllättäen suunnilleen samalla hinnalla kuin junamatkan halvimmassa luokassa.
Edullisimmissa hotellihuoneissa yöpymällä hotelliyön hinnaksi voisi tulla noin 20-25 e. Luulisin, että ruokaan ja juomaan riittäisi 10-15 e/päivä.
Venäläisten prepaid-liittymien hintoja (erityisesti mobiilidatan) ja kuuluvuusalueita en ole vielä tutkinut, mutta prepaidin hankkisin ilman muuta.
50 e/päivä voisi olla melko realistinen päiväbudjetti juokseville kuluille eli 1500 e/kk.
Lisäksi tulisi kiinteitä aloituskustannuksia kuten vuosiviisumi noin 150-200 euroa. Autovakuutuksen hinta saattaisi hyvin nousta kun vaihtaisi vakuutusyhtiötä. Auton huoltokuluja tulisi ainakin yhden 20 000 km määräaikaishuollon verran.
Milloin matkaan?
Sitten kun minulla on 1000 seuraajaa Facebookissa tai Twitterissä. Facebookissa on tällä hetkellä 183 ja Twitterissä 436 seuraajaa.