Kuvassa pyöräni tulossa kaupasta kotiin.
Ostin Fuji Cross 3.0 polkupyörän kaksi viikkoa sitten. Pyörä on tyypiltään cyclocross – PolkupyöräWiki kertoo mitä cyclocross tarkoittaa:
Cyclocross-pyörä (käytetään myös nimitystä cyclocrossari) on erityisesti tehty cyclocross-kisoja varten, joissa ajetaan maastokisoja hyvin vaihtelevissa maastoissa ja usein pyörää kannetaan juosten mutaisimpien kohtien yli. Vaikka pyörätyyppi onkin ensisijaisesti tarkoitettu kilpaurheiluun, on se saanut suosiota peruspyöränä hybridin sijasta. Cyclocross-pyörä soveltuu maantiepyörää paremmin maastoon, mutta sisältää kuitenkin maantiepyöristä tuttuja ominaisuuksia kuten käyrän ohjaustangon ja kapeat renkaat.
Ulkoisesti cyclocross-pyörää on ensinäkemältä vaikea erottaa tavallisesta maantiepyörästä. Suurimmat erot ovat rungon geometriassa: cyclocross-pyörässä on enemmän maavaraa ja ajoasento on hieman pystympi. Cyclocross-pyörän haarukat ovat hieman maantiepyörää väljemmät suurempien renkaiden ja niiden mukanaan nostaman maa-aineksen vuoksi. Renkaat ovat yleensä nappulakuvioiset.
Ensimmäisellä koeajolla pyöränoston jälkeen. Rankka sadekuuro yllätti.
Itse pyörä maksoi vajaat 800 euroa ja varusteita olen siihen hankkinut yli 200 eurolla: ajokengät ja lukkopolkimet, pyöränkuljetusteline, U-lukko ja vaijerilukko, pumppu, juomapullot ja -telineet, ajotietokone, tankolaukku, satulalaukku, pikatarakka, kuusioavaimet, paikkarasia, rengasraudat. Lokasuojat tulivat kaupan päälle ja kypärä minulla oli valmiina rullaluistelua varten hankittuna.
Vaihteita piti käydä pari kertaa säädättämässä, mutta lopulta ne alkoivat toimia kunnolla. Isommissa ylämäissä kaipaisin vielä keveämpää vaihdetta ja harkinnassa on takapakan vaihto tästä syystä.
Lukkopolkimet oli minulle ihan uusi asia. Noin kolmannella ajokerralla väistämätön tapahtui eli unohdin lukkopolkimien olemassaolon risteykseen pysähtyessäni ja kaaduin. Ei siinä kuitenkaan mitenkään käynyt.
Aloin heti pyörää hankkiessa haaveilemaan pitemmistä pyöräretkistä ulkomaita myöten kunhan kunto nousee jonkin verran nykyisestä. Alaselän kunto on myös melkoinen kysymysmerkki, sen pitäisi ensin alkaa kestämään pitempiä pyöräilyjä. Selkä on usein kipeytynyt jo puolen tunnin pyöräilystä.