Sri Lanka 4-16.1.2010

Ensihuomiot

Ensimmäisiä huomaamiani eroja Sri Lankassa Kaakkois-Aasian verrattuna olivat ikivanhat bussit, miesten hameet, tavallisten moottoripyörien yleisyys skoottereihin verrattuna ja kypärän käytön yleisyys.

Paikkakunnat

Reittini Sri Lankalla kulki seuraavasti, vain yöpymispaikat mainittuna: Negombo – Colombo – Galle – Hikkaduwa – Tangalle – Nuwara Eliya – Kandy – Colombo – Hikkaduwa – Negombo – Puttalem – Negombo.

Paras uimaranta oli Hikkaduwassa ja tarkemmin sanoen 98-kilometripylvään kohdalla rantaa (kuva yllä). Yleensä aallot olivat suuret, mutta tässä kohdin näytti olevan luonnon oma aallonmurtaja eivätkä aallot iskeneet rantaan asti. Vesi oli myös kirkasta mikä ei ollut tilanne kaikkialla, vaan esimerkiksi Negombossa vesi oli hyvinkin sameaa. Unawatunan ranta Gallen eteläpuolella vaikutti myös viihtyisältä.

Gallessa kävin katsomassa hollantilaisten rakentamaa linnoitusta ja yövyinkin linnoituksen muurien sisäpuolella Dutch Innissä tjsp. Muuria pitkin voi kävellä kilometrikaupalla ja olin sopivasti paikalla auringonlaskun aikaan, mutta harmillisesti päivä oli juuri muuttunut pilviseksi.



Colombo tuntui mittakaavaltaan liian suurelta, jotta siitä olisi saanut otteen kävellen, näin totesin eka käynnilläni bussi- ja rautatieasemien tienoilla. Pitkän pääkadun Galle Roadin katselin aluksi bussin ikkunasta ja myöhemmin skootterilla.

Tangallessa etelärannikolla sain yösijan Sakura Guest Housesta ja lähdin illalliselle keskustaan. Palatessani n. klo 21 portti oli lukittu eikä skootterin tyyttäily tai portin rymistely auttanut, vaan minun piti kiivetä korkean muurin yli herättämään henkilökuntaa (yöpuvuissa olivat).

Kävin myös vuoristossa Nuwara Eliyan seudulla. Yöllä oli niin kylmä, että nukuin vaatteet päällä, mutta vilustuin silti hieman ja sain nuhan. Vuorilla ajelu kannatti silti, maisemat olivat upeita. Nuwara Eliyan eteläpuolella oli hienoin näkemäni vesiputos, Rawana Ella, sijaitsi aivan tien vieressä, hienoutta tosin en saanut oikein kuvaan vangittua.

Minulla oli aikomus tutustua hieman myös Kandyn historialliseen kaupunkiin ja yöpyä siellä Nuwara Eliyan jälkeen, mutta liikenneruuhka Kandyssa oli sinne iltapäivällä saapuessani niin älytön, että päätin poistua kohti Colomboa.

Kävin lopuksi ajelulla Kalpitiyassa 140 km Negombosta pohjoiseen. Kalpitiyan satamaan johtavan tien varsi oli käsittämättömän roskainen, aivan kuin tsunami olisi ollut ihan äskettäin eikä viisi vuotta sitten (enkä tiedä ylettyikö tsunamin vaikutus tähän osaan saarta). Yleensä kuvaan vain miellyttäviä maisemia, mutta tein nyt poikkeuksen, että saatte kauhistella.

Minulla ei ollut mitään Sri Lanka -matkaopaskirjaa eikä ennakkotietoja majoituspaikoista, mutta matkanteko sujui niinkin. Käyntikohteita suunnittelin matkan edistyessä nettisivujen (LP, Wikipedia/-travel) avulla. Hieman enemmän jos olisin etukäteen suunnitellut, olisi ollut hyvää aikaa käydä vaikka itärannikon puolella Arugam Bayssa. Tullessa sain lentokentän turisti-infosta Sri Lankan kartan, jossa oli myös joidenkin kaupunkien pikkukarttoja.



”Hotellit”

”Hotel” ei Sri Lankalla tarkoita yleensä suinkaan hotellia, vaan kahvilaa/ravintolaa, jossa myydään leipomotuotteita ja teetä (osasta saa myös kahvia) ja/tai ruokaa. Kahvi/tee ja pari pullaa/muffinssia maksoi puoli euroa ja curry kanalla euron-puolitoista. Näkyipä jossakin myös ”library”, joka ei suinkaan ollut kirjasto, vaan jonkinlainen sekatavarakaupa.

Ruoka ja juoma

Ihmiset olivat hyvinsyöneemmän näköisiä kuin Kaakkois-Aasiassa, jossa hoikkia on lähes kaikki. Olisikohan sokerinsyönnillä jotain tekemistä asian kanssa, tee ja kahvi sisälsivät aina valtavasti sokeria ja maitoa, pullaa ja kakkua oli runsaasti tarjolla. Kansallisruoka currya (kanalla) söin päivittäin enkä kyltynyt siihen. Ruoka-annokset olivat isoja ainakin riisin osalta, sitä oli aina tarjolla valtava lautasellinen.

Liikenne

Pinta-alaltaan pienehkö maa on tiheään asuttu, asukkaita on yli 20 miljoonaa, ja esimerkiksi länsirannikolla 130 km väli Negombo – Colombo – Hikkaduwa on lähes kokonaan taajamaa. Paikallisbussi ajoi reilun 30 km matkan Negombo – Colombo lähes 1,5 tunnissa ja 98 km väliin Colombo – Hikkaduwa kului lähes 3 h.

Bussin lisäksi kuljin myös skootterilla 6,5 pv ja maastopyörällä päivän. Liikenteessä ärsytti lähes totaalinen vilkun käyttämättömyys, kuskit vain löivät jarrut pohjaan ja kääntyivät minne kääntyivät. Tien vierestä lähtevät ajavat usein suoraan lähestyvien ajoneuvojen eteen.

Skootterit

TVS Scooty 90 cc automaatti oli yleisin skootteri ja vuokrasin sellaista 5 vrk. Lopuksi vuokrasin Hero Honda Pleasuren 1,5 vrk ja totesin kuinka typerää olikaan ajella Scooty-romulla. Scootyllä sattui rengasrikko, joka oli minulle ensimmäinen moottoripyörällä tai skootterilla. Paikkana oli Gallen keskusta, joten korjauspalveluita oli lähellä. Sisuskumi vaihtotöineen maksoi vain 550 rupiaa eli 3,5 euroa.

Tuktuk

Tilasin lentokentälle siirtymistä varten tuktuk-taksin 6 Star Guest Housen pitäjältä seuraavaksi aamuksi klo 6 ja hinnaksi hän kertoi 600 rupiaa (3,6 e). Aamulla tuktuk tuli sovittuun aikaan, mutta kuski ja majatalonpitäjä vaativat hinnaksi 700 rupiaa. Hintaero oli melko pieni, mutta olin senverran periaatteen mies, että lähdin kävelemään etsiäkseni toisen kyydin. Sadan metrin päässä sama tuktuk sitten suostui sovittuun 600 rupian hintaan.

Hintoja

– curry kanalla ja vesi 1-4 e
– vaatimattomassa majatalossa (”guest house” tai ”inn”) yöpyminen 3 – 7,5 e
– tavallinen bussi Colombo – Hikkaduwa 98 km 0,55 e, ilmastoitu 1,40 e
– skootterin vuokraus 4,5 e/vrk
– kokonaismenoni Sri Lankalla 18 e/vrk ilman lentoja, lennot menopaluu Kuala-Lumpurista AirAsialla 128 e

Sri Lanka 2010 -valokuvat

Edellinen ja seuraava blogipostaus

Lisää samasta aiheesta

Yksi kommentti

  1. Hyvää stooria ja asiallista tietoa. Mä voisin näihin lisätä kesän kokemusten pohjalta pari paikkaa. Arugam Bay on rento hippi- ja surffimesta. Ihania halpoja rantamajoja, rentoa porukkaa, mahtava ranta. Tosin rajut aallot tietty. Ja Batticaloa on hyvä paikka tutustua tamilikulttuuriin siinä matkalla, jos tulee Kandyn suunnalta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *