Transalpina, Romania

| Lukuaika 2 min

Ajelin Romanian keskiosissa 148 km pituisen Transalpina-vuoristotien, joka nousee yli kahden kilometrin korkeuteen.

Ensimmäinen pysähdyspaikkani Transalpinalla oli vesivoimalaitoksen luona. Ajelin Transalpinan pohjoisesta etelään eli Sebesistä Novaciin.

Toinen pysähdykseni oli jonkin toisen järven rannalla. Huomaa suppailija järvellä. :)

Transalpinan asfaltti oli uudehko eikä tiessä ollut enää kuoppia.

Tien pientareella tai pysäköintialueilla saattoi olla hyvinkin kivikkoista, ja kerran arvioin Priusin maavaran väärin, ja sain ilkeän kuuloisen pohjakosketuksen. Mitään ei tietääkseni kuitenkaan rikkoontunut.

Laskuosuuksilla käytin automaattivaihteiston B-asentoa normaalin D:n sijaan. B-asennossa auto moottorijarruttaa tavallista tehokkaammin, mikä vähentää jarrujen käytön tarvetta ja säästää siten jarrulevyjä sekä suojaa jarrujen kuumenemiselta.

Neulansilmä- ja muita mutkia oli tiellä melkoinen määrä etten sanoisi jatkuvasti.

Aasi tai muuli ylhäisessä yksinäisyydessä vuoristoniityllä.

Oikeasti aaseja oli pikku lauma hieman kuvan ulkopuolella.

Saksalaiset Bemarilla Transalpinalla. En nähnyt kovin paljoa ulkomaalaisilla rekkareilla varustettuja autoja.

Kauniita maisemia noin kahden kilometrin korkeudessa.

Jotkut ovat leiriytyneet maailman reunalle.

Laskeutuminen on meneillään, ja horisontissa siintää jo asutusta.

En ollut varannut majoitusta etukäteen, vaan ajelin Transalpinan ensin loppuun eli Novaciin asti, ja tarkistin sitten huoltoasemalla Booking.comin varaustilanteen.

Varasin yösijan reilut 30 km itään Novacista eli Horazusta. Itään päin oli hyvä suunta, koska seuraavana päivänä odotti Transfagarasanin alku 134 km itään Novacista.

Pensiunea Broscuta, Horazu, 21 e/yö.

Pensiunea Broscutan isäntäväki puhui vain romaniaa, mutta se ei aiheuttanut ylitsepääsemättömiä ongelmia.