Ajoin Transalpina-vuoristotien Romaniassa läpi toisen kerran. Erona vuoteen 2021 oli paitsi auto myös kuvauskalusto – nyt kuvasin myös dronella.
Edellisenä päivänä Sebesissä kävin pesemässä auton, jotta sitä kehtaisi kuvata Transalpinan varrella, hintaa operaatiolle tuli pari euroa. Itsepalvelupesulan ohjeet olivat vain romaniaksi, joten kysyin naapurilta mitä ohjelmia kannattaa valita.
Yövyin Transalpinan läpiajoa edeltävän yön Complex Turcanassa Transalpinan alussa 25 km kohdalla kun alkupisteenä pohjoisessa pidetään Sebesin kaupunkia.
Kuvasin Transalpinan alusta myös puolen minuutin dronevideon TikTokiin.
Maksoin Complex Turcanan majoituksesta 21,50 euroa. Huone oli omalla kylpyhuoneella, hintaan ei sisältynyt aamiaista. Nettiyhteydestäkin tuli hyvä kun käytin isoa wifi-lisäantenniani.
Lähdin ajelemaan Transalpinaa etelään päin aamulla klo 9.30.
Aamulla Tau Bistra -järvellä (43 km Sebesistä) on tunnelmallista, vesi on aivan tyyni ja pilvet ovat alhaalla.
Tau Bistra -järvellä oli myös asutusta.
En pysähtynyt Oasa-järven vesivoimalan luokse (äärimmäisenä vasemmalla), vaan sen jälkeen tulevan sillan luokse (63 km Sebesistä). Pieni punainen piste ennen siltaa on autoni. Majoituspaikka kuvassa on nimeltään Camping Cabana Oasa.
Oasa-järvi.
Oasa-järven pato ilmakuvassa.
Hotelli vai onko peräti leirintäalue Transalpinan varrella.
Transalpinan varrella oli joitakin myyntipisteitä. Minulla oli jo auton kylmälaukussa evästä (patonkia, salamia, juustoa) tarpeeksi päivän ajeluita varten, mutta kävin ostamassa tästä kahvia ja limsaa.
Nousemassa Stana Stefanun taukopaikalle (96 km Sebesistä), kuva otettu dronella.
Minulle oli ennakkoon hieman epäselvää miten 75 hevosvoiman VW Up pärjää jyrkillä vuoristoteillä.
Hyvinhän Up pärjäsi kun vain aloin käyttämään paria-kolmea pykälää tavallista pienempiä vaihteita sekä jyrkemmissä nousuissa että laskuissa.
Pieni talo Preerialla ylhäisessä yksinäisyydessä.
Oikeasti tuo edellisen kuvan talo on aivan taukopaikan läheisyydessä kuten tästä kuvasta näkyy.
Stana Stefanussa myyntiin paitsi ruokaa kuten makkaraa, myös lampaantaljoja, joihin sai pukeutua ja ottaa kuvan.
Lehmiä paimenineen 1700 metrin korkeudessa.
Harrikkakuskit saivat pysähtyä odottelemaan lehmälauman tienylitystä.
Nyt aletaan olla 2 km korkeudessa. Nostin dronen aluksi 100 metriin, mutta sitä piti laskea alemmaksi kun pilvet tulivat vastaan.
Tämä paikka löytyy Google-kartoista nimellä Belvedere Transalpina. Tässä ollaan Transalpinan korkeimmalla kohdalla 2145 metrissä tai ainakin lähellä sitä. Kameran logitiedot väittävät korkeudeksi noin 2050 metriä.
Otin lähteestä juomavettä pari pullollista.
Maisemia kahdesta kilometristä.
Tämä on yksi Transalpinan hienoimmista nousuista. Kuva on otettu dronella, olen kuvassa ylhäällä parkissa.
Sama paikka, mutta eri suunnasta kuvattuna.
Unkarislaismotoristit huomaavat, että kuvaan heitä. Satuimme myöhemmin samalle taukopaikalle ja lähetin pari kuvaa heille sähköpostilla.
Transalpinalla on paljon tällaista avointa maisemaa.
Sää oli puolipilvinen. Olin tarkoituksella lykännyt saapumistani Transalpinalle maanantaille, jotta mahdollisesti ruuhkainen viikonloppu ja erityisesti saderintama olisivat ohi.
Laskeutumista kohti Rancaa, seuraava video on kuvattu tässä kohdin. Aurinko tuli sopivasti pilvien takaa valaisemaan minuutin dronevideotani.
Rancaa lähestyttäessä näin kummallisen traktorin, mitähän tällä tehdään.
Rancasta on 18 km Novaciin, jossa 148 km pitkä Transalpina eli DN67C-tie loppuu. Jatkoin Novacista 36 km itään Horezuun, jossa yövyin.
Majapaikkani Horezussa oli Garsoniera Horezu, josta maksoin 22,30 euroa. Kyseessä oli täysin varustettu asunto, joten käytin tilaisuuden hyväkseni ja pesin pyykit.
Muistan jo tuolloin 2021 katselleeni ottamiasi kuvia Transalpinalta. Olivat silloin jo upeita, ja kyllähän tuo luonto maisemineen olisi itselleni se suurin mielenkiinnon kohde Romaniassa, vaikka paljon muutakin kiinnostavaa maassa on.