Ajoin Romanian Transfagarasan-vuoristotien eli DN7C-tien syyskuun lopulla 2023 kahteen kertaan, kuvasin paljon dronella ja kohtasin 20 karhua.
Vidraru-järven padolle on matkaa Curtea de Argesin kaupungista matkaa noin 30 km pohjoiseen päin.
Vidraru-järvi on 10,3 km pitkä ja maksimissaan 2,2 km leveä padon aikaansaama tekojärvi. Se sijaitsee 834 metrin korkeudessa ja suurin vesisyvyys on 155 m. Pato rakennettin vuosina 1960 – 19666.
Transfagarasan-tie kulkeen padon yli ja mutkittelee pitkin Vidraru-järven itäpuolta 25 km verran.
Vidraru-padon (Barajul Vidraru) pohjoispuolen näköalatasanne oli suljettu, syytä ei kyltissä mainittu. Eipä sillä, että olisin nyt dronen käyttäjänä näköalatasannetta tarvinnut.
Vidrarun pato on 166 m korkea ja 307 m pitkä.
Auton sai nyt parkkiin kuvan vasemmassa laidassa näkyvälle lähimmälle pysäköintialueelle kun ei ollut pahin sesonkiaika tai viikonloppu.
Padon pohjoispuolella on patsas, jossa Prometheus pitelee salamaa.
Wikipedia kertoo, että Vidrarun vesivoimalaitos, joka sijaitsee 104 metriä maan alla, tuottaa vuodessa sähköä 400 GWh.
Vain kahden kilometrin päässä Vidrarun padolta pohjoiseen näin yllättäen pysäköintialueen laidalla kaksi karhua, ja pysähdyin tietysti kuvaamaan. Karhuja ruokittiin autosta, mutta niiden ruokkiminen on kiellettyä.
Transfagarasan kulkee läheltä Vidrarun rantaa, mutta tieltä ei juuri näe järvelle. Pysähdyin puoli kilometriä ennen ”Lake view pointia” ja nostin dronen ilmaan.
Vidrarun rannalle näyttää olevan rakenteilla hotelli.
Hotel Capra sijaitsee 1585 m korkeudella Capra-nousun alussa, 46 km Vidrarun padolta pohjoiseen, 9 km Balea-järveltä etelään.
Capra-nousun alussa oli tien vierellä joukko aaseja. Capra on suomeksi vuohi, mutta vuohia ei näkynyt.
Capra-nousun mutkia.
Capra on noustu ja seuraavaksi on vuorossa ajo 884 m pitkää Balea-tunnelia pitkin läpi vuoren. Google-kartan mukaan kuvan rakennuksessa on vuoripelastusasema.
Nyt ollaan 2000 m korkeudessa, mutta patikoimalla tästä noin 12 km saavuttaisi Fagarasvuoriston korkeimman huipun Moldoveanun 2544 m korkeudessa. Ja Capra-järvelle olisi tästä tai Balea-järven luota patikointimatkaa vain pari km.
Pysäköin tunnelin jälkeen Balea-järven luokse toiselle isoista maksullisista pysäköintialueista (2 e/tunti). Tiistai oli hyvä päivä käydä täällä, ei ollut viikonlopun ruuhkia.
Balea-järven rannalla sijaitsee Cabana Balea Lac -hotelli. Balea-järvi sijaitsee 2034 metrin korkeudessa, se on 11 m syvä, 360 m pitkä ja 190 m leveä.
Balea-järvi ilmakuvassa, etualalla on köysiradan yläasema.
Talvella Balea-järvelle pääsee vain köysirataa pitkin, koska Transfagarasan-tie on talvella suljettu. Vuonna 2023 Transfagarasan on auki koko pituudeltaan 21.6 – 1.11. Talvella Balea-järven läheisyydessä sijaitsee jäähotelli.
Olisin halunnut kuvata dronen aktiivisella seurannalla auton kulkua pitkin tätä Transfagarasanin huikeinta osuutta Balea-järveltä pohjoiseen, mutta köysiradan kaapelit olivat liian vaarallisella korkeudella.
Tien varrella on paljon pysäköintipaikkoja, joille voi pysähtyä kuvaamaan, mutta kyllä dronella löytää vielä hienompia kuvakulmia.
Yövyin Sibiussa ja palasin seuraavana päivänä eli keskiviikona takaisin Transfagarasanille ja ajoin sen nyt pohjoisesta etelään.
Balean vesiputous on Transfagarasanin varrella, mutta se ei näy suoraan tieltä. Vesiputousta dronella kuvatessani yhteys droneen katkesi kokonaan eikä auttanut muuta kuin odotella toimiiko dronen automaattinen paluu lähtöpisteeseen. Se toimi, ja myöhemmin totesin yhteysongelmien syyksi viallisen datakaapelin.
Patikoin Balean vesiputoukselle köysiradan ala-aseman luota edellisellä Transfagarasanin käynnilläni vuonna 2021.
Autoni näkyy kuvan vasemmassa laidassa. Pysäköintipaikalle sattui toinenkin dronen lennättäjä, joten sovitimme lentomme siten etteivät dronet voi törmätä toisiinsa ilmassa.
Capran puolella oli nyt aurinkoisempaa kuin edellisenä päivänä, joten sain sieltä enemmän kuvia.
Capran jälkeen luulin, että loppumatka menee leppoisasti ajellessa ilman pysähtymisiä, mutta toisin kävi. Laitoin hätävilkut päälle ja pysähdyin kuvaamaan keskellä tietä istuskelevan ketun.
Tien varrella alkoi näkymään karhuja vähän väliä. Enimmäkseen ne olivat yksittäisiä karhuja, mutta näin myös kaksi kolmen karhun ryhmää. Laskeskelin, että näin lyhyessä ajassa yhteensä 18 karhua!
Transfagarasanilla olisi voinut käyttää enemmänkin aikaa. Olisin voinut käydä patikoimassa 2500 metriin, ja vierailla kahdessa luostarissa. Ehkä sitten ensi kerralla…
Transfagarasan on vielä hienompikuin Transalpina, vaikka sekin on hieno. Maisemat ovat upeat, mutta jo pelkästään nuo karhut tekisivät tuosta tiestä ajamisen arvoisen. Karhujen näkeminen on suhteellisen harvinaista, Kanadassa niitä näkyi kesällä varsin paljon, mutta olivat mustakarhuja. Euroopassa en muista, että niitä tiellä olisi tullut itselläni vastaan.
Olen samaa mieltä, että Transfagarasan on vielä hienompi, mutta jos tuonne asti lähtee, kannattaa toki molemmat ajella. Karhujen suuri määrä oli kyllä yllätys. Ilmeisesti tuo alkuillan ajankohta oli optimaalinen karhujen kohtaamiseen, aamupäivällä näin kaksi, alkuillasta 18.
No siis wow, huikean hienoja kuvia ja tuo karhukohtaamisten määrä on ihan uskomaton! Me ajettiin Transfagarasan syksyllä 2017 ja yövyttiin Vidararujärven rannalla, ja tehtiin tuolla vuoristossa myös kolmen päivän patikka, mutta yhtään karhua ei nähty. Taitaakin olla niin, että muuten karhut kyllä väistää ihmistä hyvissä ajoin, mutta hotellien roska-astioiden ja autoista annettujen herkkupalojen makuun päässeet yksilöt eivät niin arkaile. Cabana Cumpăna hostellissa meitä ohjeistettiin olemaan menemättä ulos kävelylle hämärän aikaan ja sen jälkeen, nimenomaan ”roskiskarhujen” vaaran vuoksi.