Suomesta Slovakiaan

Lähdin maanantaina 18.9.2023 Itä-Euroopan automatkalle, jonka kestoksi arvioin lähtiessä 2 – 6 viikkoa. Ensimmäisen neljän päivän aikana etenin Suomesta Slovakiaan asti.

Eckerö Linen Finlandia Tallinnaan maksoi 32,80 e Sooloiluja-sivustolta saadulla 20 % alennuskoodilla ostetettuna.

Saavuin erittäin hyvissä ajoin Helsingin Länsisatamaan, jotta ehdin kuvata dronella ennen laivaannousua. Tulin Kehä I:n ja Espoon kautta, jotta en voisi juuttua Meilahden ruuhkiin.

Tallink Shuttle Helsingin Länsisatamassa.
Tallink Shuttle Helsingin Länsisatamassa.
Helsingin Länsisatama ilmakuvassa, keskellä jalkapallokenttä ja kuplahalli.
Länsisataman vieressä on jalkapallokenttä tai oikeastaan kaksi, koska myös kuplahallissa on jalkapallokenttä.
Helsingin Länsistama ilmakuvassa.
Länsisatama, terminaali 1 on lähempänä, terminaali 2 kauempana, Finlandia lähti terminaali 2:sta.
Clarion Hotel Helsinki on ihan Länsisataman lähellä.
Clarion Hotel Helsinki on ihan Länsisataman lähellä.
Näkymä Länsisatamasta kohti Hietalahdenrantaa ja Helsingin keskustaa.
Näkymä Länsisatamasta kohti Hietalahdenrantaa ja Helsingin keskustaa.
Jätkäsaaren kaupunginosa ei ole pelkää betonierämääta, vaan sen keskeltä löytyy Hyväntoivonpuisto.
Jätkäsaaren kaupunginosa ei ole pelkää betonierämaata, vaan sen keskeltä löytyy Hyväntoivonpuisto.
Helsingin Jätkäsaaren Hyväntoivonpuisto ilmakuvassa.
Jätkäsaaren Hyväntoivonpuisto. Upean värinen kenttä ja onko tuo sininen pyörätie.

Eckerö Linen Finlandia lähti Helsingin Länsisatamasta aikataulun mukaan klo 15.15, mutta käytännössä se oli matkalla jo klo 15. Laivat lähtevät polttoaineen säästämiseksi etuajassa jos laivaannousu on saatu valmiiksi. Perillesaapumisaika oli siis normaali 17.30.

Waze-navigaattori tarjosi järkevän oloisen reitin, joka kiersi Tallinnan ydinkeskustan, Google Maps olisi ajattanut keskustan läpi. Olen siirtynyt käyttämään Wazea ensisijaisena navigaattorina, se näyttää samalla kertaa laajemmat tiedot eli ajonopeuden lisäksi myös voimassa olevat nopeusrajoitukset. Erityistapauksissa kuten tietullien välttelyssä käytän Google Mapsia.

Ajelin 317 km Riikaan rajoitusten mukaan eli tyypillinen nopeus oli 90 km/h. Olin perillä hotellilla klo 22.40.



Tiistai-aamuna 19.9 mietin käynkö Riian automuseossaa tai Jurmalan rantakohteessa, mutta sääennuste puolsi aikaista lähtöä kohti Liettuan Siauliaita – ehdinkin käydä Ristikukkulalla ennen sadetta.

Siauliain ristikukkula, Liettua.

Siauliain Ristikukkulalla on 200 000 ristiä.

Siauliain ristikukkula, Liettua.

Ristikukkulan takana näkyvässä kappelissa paavi Johannes Paavali II piti messun.

Ristikukkula, Siauliai, Liettua.
Ristejä on valtavista tosi pieniin, myös Jeesus-patsaita on paljon.
Ristikukkula, Siauliai, Liettua.
Suomalaisten jättämä risti.
Ristikukkula, Siauliai, Liettua.
Ristikukkula, Siauliai, Liettua.

Ajelin tiistaina yhteensä 441 km Riiasta Pohjois-Puolan Augustowiin. Suwalkin kohdalla päätin etten käännykään kohti Gdanskia, vaan jatkan suorinta tietä kohti Romaniaa. Päätökseen vaikutti selän melko hyvä kunto vielä toisenakin ajopäivänä.

95-bensan hinta oli Puolassa 6,12 zlotyä eli noin 1,34 e/l. Selvästi siis edullisempaa kuin Baltian maissa. Tallinnassa tankkasin 1,799 e/l. Tankkasin Puolan Augustowissa VW Upin tankin pitkästä aikaa täyteen – 3000 km matkalla keskikulutus oli 5,18 l/100 km.

Valtava muraali, Augustow, Puola

Heräsin keskiviikkona 20.9 pian auringonnousun jälkeen enkä saanut enää unta. Matkalla Biodronka-kauppaan ostamaan aamiaista pysähdyin ottamaan tämän kuvan valtavasta muraalista.



Uimaranta, Augustow, Puola, ilmakuva.

Söin aamiaisen tällä rannalla ja otin sen jälkeen muutaman kuvan dronella.

Uimaranta, Augustow, Puola, ilmakuva.

Aamu-usvaa Biale Augustowskie -järvellä.

Uimaranta, Augustow, Puola, ilmakuva.

Uimarannan taustalla siintää Augustowin keskusta.

Puolan Augustow ilmakuvassa.

Augustowin keskusta sijaitsee joen rannalla. Luulin Augustowia isommaksi kaupungiksi, mutta Wikipedia kertoo siellä olevan vain 29 000 asukasta.

Puolan Augustow ilmakuvassa.

Augustovista oli Lubliniin sopiva 360 km päivämatka. Ehdin vielä hyvin käydä tutustumassa Lublinin vanhaankaupunkiin ennen pimeän tuloa. Kävin Lublinin keskustassa vielä uudestaan tänä aamuna (torstaina 21.9). Lublinista on paljon kuvia, joten teen siitä erillisen postauksen lähipäivinä.

Lublinin vanhakaupunki

Lublinissa oli 24 astetta lämmintä, joten otin caprihousut ja lipsukat käyttöön.

Tänään ajelin Lublininsta Pohjois-Slovakiaan Svidnikin pikkukaupunkiin, ajomatkaa oli noin 290 km.

Hotel Rubin, Svidnik, Slovakia.

Hotel Rubin Svidnikin keskustassa.

Hotel Rubin, Svidnik, Slovakia.

Hyvä hotellihuone omalla kylpyhuoneella 19 e/yö ja aamiainen erikseen 5 e. Ei kuulunut meteliä naapurihuoneista niin kuin kahdessa edellisessä hotellissa, ja sänkyvaatteet oli kunnolliset.

Svidnik, Slovakia.

Svidnikin keskustan kukkia pääkadun varrelta.

Svidnikin sotamuistomerkki.

Svidnikissä on toisen maailmansodan muistomerkki, jolla muistokyltin mukaan kunniotetaan neuvostoliittolaisia sotilaita, jotka kuolivat isänmaan ja Tsekkoslovakian puolesta.

Svidnikin sotamuistomerkki.
Svidnikin sotamuistomerkki.
Svidnikin sotamuistomerkki.
Svidnikin sotamuistomerkki: panssarivaunu.

Muistomerkin lähistöllä oli myös toisen maailmansodan aikaisia panssarivaunuja ja lentokone.

Lokal Vermex Beer Restaurant & Pizza
Hawaii-pizza lisätäytteenään salami 7.20 e, iso olut 1.80 e, paikkana Lokal Vermex Beer Restaurant & Pizza.
Cafe Mocha.
Cafe Mocha jossain terassiravintolassa 4.20 e.
transfagarasan, romania 2021
Transfagarasan, Romania 2021.

Huomenna jatkan matkaa 254 km Unkarin läpi Romanian Satu-Mareen, josta jatkan ylihuomenna Cluj-Napocaan. Romaniassa pääkohde on vuoristot, joissa kävin kaksi vuotta sitten. Mitenkähän VW Up! selviää vuoristoista?

Romanian jälkeen harkitsen vierailua Ukrainan läntisimmässä osassa Taka-Karpatiassa, jonne ei ole sota-aikana ammuttu yhtään ohjusta. Taka-Karpatiassa on kaksi hieman isompaa kaupunkia, Uzhorod ja Mukatsheve. Uzhorodin keskustasta on Slovakian rajalle vain 5 km.

Jos en mene Ukrainaan, jatkan Romaniasta varmaankin Unkariin Balatonille ja Budapestiin.

Edellinen ja seuraava blogipostaus

Lisää samasta aiheesta

2 kommenttia

  1. Onpa kiva katsoa näitä dronella otettuja kuvia ja yrittää bongailla tuttuja paikkoja. Jätkäsaaren Hyväntoivonpuiston läpi vievää sinistä pyörätietä on tullut ajeltua muutama kerta matkalla Länsisatamaan ja sieltä edelleen Viroon pyöräreissulle.
    Siauliain ristikukkulalla kävin vuonna 1995. Silloin arveltin, että siellä oli ristejä yli 100 000 ja kuulimme, että Liettuan itsenäistymisen aikaan ristejä olisi ollut 55 000.
    Jään mielenkiinnolla odottamaan reissusi etenemistä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *