Ostin elokuun viimeisenä päivänä 2020 uuden käytetyn auton eli Toyota Prius -hybridin vuosimallia 2011. Priusilla oli ajettu 352 000 km.

Priusin osto

Hyundai Getzin vuosimallia 2007 myin ensin pois Nettiauton kautta, ja ostin Priusin sitten autoliikkeestä suorana kauppana ilman vaihtoautoa. Tällä tavalla säästin 1000 euroa verrattuna siihen, että olisin antanut Getzin vaihdossa (olin kysynyt välirahan sähköpostilla).

Ostin Priusin Pohjanmaan Autokeskuksesta Kokkolasta 5590 eurolla. Huoltokirjan mukaan viimeisin merkkihuolto oli tehty vuonna 2018 eikä mukana ollut hybridiakkutestin tuloksia, joten halusin teettää hybridiakkutestin Toyotan huollossa Kokkolassa ennen ostopäätöstä.

K1-Katsastuksen kuntotesti, Kokkola, Prius ja Tesla
Prius K1-Katsastuksen kuntotestissä Kokkolassa (79 e)

Toyotan huollolla ei ollut aikaa tehdä hybridiakkutestiä, mutta päätin kuitenkin ostaa Priusin jos se on K1-Katsastuksen kuntotarkastuksen perusteella hyvässä kunnossa. Katsastus oli tehty toukokuussa, mutta kuntotarkastus on perusteellisempi kuin katsastus.

Prius osoittautui tarkastuksessa hyväkuntoiseksi eikä juuri mitään vikaa löytynyt. Vasen takajarru laahasi ja alustassa oli ruostetta. Jos tarkastuskorttiin on uskomista, katsastuksesta olisi tullut hylky takajarrun vuoksi.

Priusin varusteet

Priusin varusteista puuttuu moottorilämmin, ja kun Nettiautosta katselin Priusien myynti-ilmoituksia, joka toisessa moottorilämmitin puuttui. Johtuuko tämä siitä, että Prius on niin hyvä talviauto ettei moottorilämmitintä erityisemmin tarvita?

Vakionopeudensäädintä pidän tärkeämpänä kuin moottorinlämmitintä, ilman vakionopeudensäädintä en olisi Priusia kelpuuttanut.

Toyota Prius 1.8 HSD 2011

Kovavahautin Priusin Tampereella ostoa seuraavana päivänä (Hervannan Timanttipesun tarjous 59 e).

Priusin maalipinta on kohtalaisen hyvässä kunnossa. Etupuskurin oikea alakulma on pahiten naarmuuntunut, mutta se ei noin alhaalta pistä pahasti silmään enkä toistaiseksi tee asialle mitään. Konepellissä on normaali määrä pieniä kiveniskemiä, joista pilkistää valkoinen pohjamaali.

Toyota Prius 1.8 HSD 2011

Takaluukku ja -lasi on vaihdettu pari vuotta sitten auton jouduttua ilkivallan kohteeksi. Vakuutusyhtiö lunasti silloin auton.

Sekä kesä- että talvirenkaat on 15 tuuman alumiinivanteilla, kesärenkaiden vanteet on Toyotan alkuperäiset. Kesärenkaat on kuluneet, ne pitää hankkia uudet ensi kesänä.

Talvirenkaina on hyväkuntoiset nastarenkaat, mutta inhoan nastarenkaiden meluisuutta kitkoihin verrattuna. Lisäksi haluan ajella talvella Etelä-Eurooppaan, ja sitä varten kitkarenkaat on välttämättömät.

Tosin talvena 2020-2021 tuskin lähden etelään koronan takia, joten saatan yhden talven ajella nastoillakin. Koronan lisäksi matkoille lähtöäni hillitsee asunnonmyyntiprojekti. Nokian asuntoni on myynnissä, ja toimin itse asunnon esittelijänä. Muutan lokakuun alussa Kangasalle.

Priusin takapenkki.
Priusin takapenkki. Kooltaan Priusin sanotaan olevan Corollan ja Avensiksen väliltä.

Priusini on toiminut ensimmäiset reilut kolme vuotta taksina, mikä selittää auton ikäisekseen melko korkean ajomäärän. Taksiaikana autolla ajettiin 255 tkm.

Priusin kojelauta.
Priusin kojelauta. Kilometrit ovat hieman kuluttaneet ratin yläpintaa, ja automaattivaihteiston P-asennon valintanappi on kulunut.

Keskikonsolin sisältä löytyy aux-liitin, jonka avulla puhelimen saa yhdistettyä autoradion kaiuttimiin. Keskikonsolissa on myös kaksi latausliitäntää.

Hansikaslokeroita on kaksi. Alemman lokeron irrottamalla pääsee vaihtamaan raitisilmansuodattimen, ja niin teinkin. Laitoin aktiivihiilisuodattimen, mikä tarkoittaa, että jos ulkona on hajuhaittoja, niitä voi vältellä laittamalla ilman kiertämään väliaikaisesti aktiivihiilisuodattimen läpi.

Priusin vanteet ilman pölykapseleita.

Kesärenkaiden alumiinivanteissa oli pölykapselit, joiden ideana on ilmeisesti ilmanvastuksen vähentäminen, mutta otin ne nyt kahden viikon kuluttua pois. Eikö vanteet näytä ilman pölykapseleita paremmilta?

Huoltohistoria

Priusin huoltokirja on melko täydellinen, öljyt on vaihdettu aina noin 15 tkm välein niin kuin pitääkin. Huoltokirjan lisäksi mukana on pino huoltokuitteja.

Kaikki jarrulevyt ja -palat, 12 V pikkuakku, vaihteistoöljy ja sytytystulpat on vaihdettu 320 tkm paikkeilla. Takapyörien laakerit on vaihdettu 220/260 tkm kohdalla. Invertteri ja polttoainepumppu on vaihdettu takuuseen.

Ulkomaisilla Prius-foorumeilla varoitellaan kolmannen sukupolven Priusin syövän öljyä, erityisesti 2010-luvun alun mallit, mutta oma Priusini ei taida kuluttaa öljyä ollenkaan. Öljymäärä näyttää 1500 km ajon jälkeen edelleen maksimia.

Hybridiakun testaus

Tilasin Aliexpressiltä toisen Bluetooth-ODB-lukijan (27 e), sellaisen mikä olisi varmasti yhteensopiva puhelimeen asennettavan Dr Prius -sovelluksen (10 e) kanssa. Sovelluksen avulla voi itse mitata tarkasti hybridiakun kunnon.

Dr Prius -sovelluksen Life Expectancy -testin mukaan akun kunto oli 54 % eli kohtalainen. 90 % on uusi akku, 70 % hyvä, 50 % kohtalainen, 40 % heikko, alle 40 % pian vaihdettava.

Arvioisin, että Priusillani voisi ajaa vielä noin kolme vuotta ennen kuin akun kunto putoaa alle 40 prosentin. Uusi hybridiakku maksaa tällä hetkellä Toyota Tammer-autossa 1710 euroa plus asennuskulut.

EGR-vika

Toyota on automerkeistä vähävikaisin ja Priusin tyyppivikalista on huomattavan lyhyt, joten on hieman paradoksaalista, että ensimmäinen vikavalo syttyi Priusissa jo toisena päivänä.

Reilun 400 km ajon jälkeen Priusissa syttyi oranssi moottorinohjauksen vikavalo. Kävin luetuttamassa vikakoodin Motonetin Motomaatilla, ja se oli P0401 eli EGR:n puutteellinen toiminta. EGR tarkoittaa pakokaasun takaisinkierrätystä.

Priusin ilmansuodattimen vaihto.
Priusin ilmansuodattimen vaihto.

Ostin ja asensin uuden ilmansuodattimen (8 e) ja nollasin vikakoodin IKH:sta (Motonetissä ei ollut Bluetooth-mallia) ostamallani OBD-lukijalla (30 e). Vikavalo ja sama vikakoodi palasi 220 km ajon jälkeen.

Priusiin on mukana tulleen kuitin mukaan vaihdettu EGR-venttiili ja -jäähdytin vuoden 2018 lopulla, joten voisi olettaa, että ne ovat kunnossa. Tosin silloin vaihdetut osat olivat käytettyjä.

Todennäköisin vika oli EGR-järjestelmän likaantuminen, joten puhdistutin EGR-venttiilin ammattikoululla. Samalla laahannut takajarru herkisteltiin (50 e).

60 km ajon jälkeen sama vikakoodi palasi. Kalliita Toyota-merkkikorjaamoja ajattelin vältellä, joten varasin ajan vianetsintään Nokian Vidacarille, jolla on kokemusta myös Priusin huollosta. Vikavalo ei yllättäen enää palannutkaan seuraavan 400 km ajon aikana, joten peruin vianetsintäajan, ja sovimme, että palaan asiaan jos vikavalo tekee paluun.

Päivitys 24.10.2020: 750 km jälkeen sama vikakoodi palasi. VidaCar vaihtoi uuden EGR-venttiilin, mikä tuli maksamaan 385 e (osa 265 e, työ 120 e 2 t).

Keskikulutus

Mittasin Priusin keskikulutuksen ensimmäisen 800 km matkalta ja tulokseksi tuli 5,64 litraa. Seuraavan reilun 700 km keskikulutus oli vain 4,91 litraa.

Aluksi oli enemmän kovavauhtisempaa maantieajoa, mutta ehkä myös rengaspaineiden nosto, EGR:n puhdistus ja takajarrun herkistys vähensivät kulutusta.

Priusini keskikulutustiedot Spritmonitor.de -palvelussa

Lisää Prius-kuvia

Hämeenkyrön Miharintie.
Mihari, Hämeenkyrö
Kintulammi, Tampere