Ostin elokuun viimeisenä päivänä 2020 uuden käytetyn auton eli Toyota Prius -hybridin vuosimallia 2011. Priusilla oli ajettu 352 000 km.
Priusin osto
Hyundai Getzin vuosimallia 2007 myin ensin pois Nettiauton kautta, ja ostin Priusin sitten autoliikkeestä suorana kauppana ilman vaihtoautoa. Tällä tavalla säästin 1000 euroa verrattuna siihen, että olisin antanut Getzin vaihdossa (olin kysynyt välirahan sähköpostilla).
Ostin Priusin Pohjanmaan Autokeskuksesta Kokkolasta. Huoltokirjan mukaan viimeisin merkkihuolto oli tehty vuonna 2018 eikä mukana ollut hybridiakkutestin tuloksia, joten halusin teettää hybridiakkutestin Toyotan huollossa Kokkolassa ennen ostopäätöstä.
Toyotan huollolla ei ollut aikaa tehdä hybridiakkutestiä, mutta päätin kuitenkin ostaa Priusin jos se on K1-Katsastuksen kuntotarkastuksen perusteella hyvässä kunnossa. Katsastus oli tehty toukokuussa, mutta kuntotarkastus on perusteellisempi kuin katsastus.
Prius osoittautui tarkastuksessa hyväkuntoiseksi eikä juuri mitään vikaa löytynyt. Vasen takajarru laahasi ja alustassa oli ruostetta. Jos tarkastuskorttiin on uskomista, katsastuksesta olisi tullut hylky takajarrun vuoksi.
Priusin varusteet
Priusin varusteista puuttuu moottorilämmin, ja kun Nettiautosta katselin Priusien myynti-ilmoituksia, joka toisessa moottorilämmitin puuttui. Johtuuko tämä siitä, että Prius on niin hyvä talviauto ettei moottorilämmitintä erityisemmin tarvita?
Vakionopeudensäädintä pidän tärkeämpänä kuin moottorinlämmitintä, ilman vakionopeudensäädintä en olisi Priusia kelpuuttanut.
Kovavahautin Priusin Tampereella ostoa seuraavana päivänä (Hervannan Timanttipesun tarjous 59 e).
Priusin maalipinta on kohtalaisen hyvässä kunnossa. Etupuskurin oikea alakulma on pahiten naarmuuntunut, mutta se ei noin alhaalta pistä pahasti silmään enkä toistaiseksi tee asialle mitään. Konepellissä on normaali määrä pieniä kiveniskemiä, joista pilkistää valkoinen pohjamaali.
Takaluukku ja -lasi on vaihdettu pari vuotta sitten auton jouduttua ilkivallan kohteeksi. Vakuutusyhtiö lunasti silloin auton.
Sekä kesä- että talvirenkaat on 15 tuuman alumiinivanteilla, kesärenkaiden vanteet on Toyotan alkuperäiset. Kesärenkaat on kuluneet, ne pitää hankkia uudet ensi kesänä.
Talvirenkaina on hyväkuntoiset nastarenkaat, mutta inhoan nastarenkaiden meluisuutta kitkoihin verrattuna. Lisäksi haluan ajella talvella Etelä-Eurooppaan, ja sitä varten kitkarenkaat on välttämättömät.
Tosin talvena 2020-2021 tuskin lähden etelään koronan takia, joten saatan yhden talven ajella nastoillakin. Koronan lisäksi matkoille lähtöäni hillitsee asunnonmyyntiprojekti. Nokian asuntoni on myynnissä, ja toimin itse asunnon esittelijänä. Muutan lokakuun alussa Kangasalle.
Priusini on toiminut ensimmäiset reilut kolme vuotta taksina, mikä selittää auton ikäisekseen melko korkean ajomäärän. Taksiaikana autolla ajettiin 255 tkm.
Keskikonsolin sisältä löytyy aux-liitin, jonka avulla puhelimen saa yhdistettyä autoradion kaiuttimiin. Keskikonsolissa on myös kaksi latausliitäntää.
Hansikaslokeroita on kaksi. Alemman lokeron irrottamalla pääsee vaihtamaan raitisilmansuodattimen, ja niin teinkin. Laitoin aktiivihiilisuodattimen, mikä tarkoittaa, että jos ulkona on hajuhaittoja, niitä voi vältellä laittamalla ilman kiertämään väliaikaisesti aktiivihiilisuodattimen läpi.
Kesärenkaiden alumiinivanteissa oli pölykapselit, joiden ideana on ilmeisesti ilmanvastuksen vähentäminen, mutta otin ne nyt kahden viikon kuluttua pois. Eikö vanteet näytä ilman pölykapseleita paremmilta?
Huoltohistoria
Priusin huoltokirja on melko täydellinen, öljyt on vaihdettu aina noin 15 tkm välein niin kuin pitääkin. Huoltokirjan lisäksi mukana on pino huoltokuitteja.
Kaikki jarrulevyt ja -palat, 12 V pikkuakku, vaihteistoöljy ja sytytystulpat on vaihdettu 320 tkm paikkeilla. Takapyörien laakerit on vaihdettu 220/260 tkm kohdalla. Invertteri ja polttoainepumppu on vaihdettu takuuseen.
Hybridiakun testaus
Tilasin Aliexpressiltä toisen Bluetooth-ODB-lukijan (27 e), sellaisen mikä olisi varmasti yhteensopiva puhelimeen asennettavan Dr Prius -sovelluksen (10 e) kanssa. Sovelluksen avulla voi itse mitata tarkasti hybridiakun kunnon.
Dr Prius -sovelluksen Life Expectancy -testin mukaan akun kunto on 62 % eli kohtalainen. 90 % on uusi akku, 70 % hyvä, 50 % kohtalainen, 40 % heikko, alle 40 % pian vaihdettava.
Uusi hybridiakku maksaa tällä hetkellä Toyota Tammer-autossa 1710 euroa plus asennuskulut.
EGR-vika
Toyota on automerkeistä vähävikaisin ja Priusin tyyppivikalista on huomattavan lyhyt, joten on hieman paradoksaalista, että ensimmäinen vikavalo syttyi Priusissa jo toisena päivänä.
Reilun 400 km ajon jälkeen Priusissa syttyi oranssi moottorinohjauksen vikavalo. Kävin luetuttamassa vikakoodin Motonetin Motomaatilla, ja se oli P0401 eli EGR:n puutteellinen toiminta. EGR tarkoittaa pakokaasun takaisinkierrätystä.
Ostin ja asensin uuden ilmansuodattimen (8 e) ja nollasin vikakoodin IKH:sta (Motonetissä ei ollut Bluetooth-mallia) ostamallani OBD-lukijalla (30 e). Vikavalo ja sama vikakoodi palasi 220 km ajon jälkeen.
Priusiin on mukana tulleen kuitin mukaan vaihdettu EGR-venttiili ja -jäähdytin vuoden 2018 lopulla, joten voisi olettaa, että ne ovat kunnossa. Tosin silloin vaihdetut osat olivat käytettyjä.
Todennäköisin vika oli EGR-järjestelmän likaantuminen, joten puhdistutin EGR-venttiilin ammattikoululla. Samalla laahannut takajarru herkisteltiin (50 e).
60 km ajon jälkeen sama vikakoodi palasi. Kalliita Toyota-merkkikorjaamoja ajattelin vältellä, joten varasin ajan vianetsintään Nokian Vidacarille, jolla on kokemusta myös Priusin huollosta. Vikavalo ei yllättäen enää palannutkaan seuraavan 400 km ajon aikana, joten peruin vianetsintäajan, ja sovimme, että palaan asiaan jos vikavalo tekee paluun.
Päivitys 24.10.2020: 750 km jälkeen sama vikakoodi palasi. VidaCar vaihtoi uuden EGR-venttiilin, mikä tuli maksamaan 385 e (osa 265 e, työ 120 e 2 t).
Keskikulutus
Mittasin Priusin keskikulutuksen ensimmäisen 800 km matkalta ja tulokseksi tuli 5,64 litraa. Seuraavan reilun 700 km keskikulutus oli vain 4,91 litraa.
Aluksi oli enemmän kovavauhtisempaa maantieajoa, mutta ehkä myös rengaspaineiden nosto, EGR:n puhdistus ja takajarrun herkistys vähensivät kulutusta.
Päivitys 18.1.2022: Priusin mitattu keskikulutus 30 455 km matkalla on ollut 5,32 l /100 km, alhaisin kulutus 4,53 l ja korkein 6,03 l.
Priusini keskikulutustiedot Spritmonitor.de -palvelussa
Lisää Prius-kuvia
Katsastus 4/2021
Prius ei yllättäen mennyt katsastuksesta läpi suoraan, vaan jälkitarkastuksen kautta. Syynä oli jarruputken vuoto takana vasemmalla. Jarruputken vaihto töineen maksoi 220 e (Fimo Autokorjaamo, Tampere).
Moro Esa,
Vieläkö olet Priusta pitänyt? Oletko törmännyt suureen öljynkulutukseen sen kanssa?
Prius harkinnassa vuosimallia 2007-2011, mutta saanut paljon lukea noista isoista öljynkulutuksista.
Hyvä auto kyllä muutoin ja matala polttoaineen kulutus =)
Myin Priusin maaliskuussa 2023. Mitään vikaa ei ollut minkä vuoksi olisi tarvinnut myydä, mutta 400 tkm lähestyessä halusin vaihtaa selvästi vähemmän ajettuun. Öljynkulutus oli jotain 0,2 – 0,4 dl/1000 km.